Nový Golf osmé generace zrychluje tempo. Volkswagen představuje po verzích GTI, GTE a GTD další klenot z rodiny sportovních modelů Golf: nový Golf GTI Clubsport. Značka tím navazuje na tradici vysokovýkonných modelů GTI. První Golf GTI Clubsport byl uveden na trh v roce 2016 u příležitosti 40. výročí ikony mezi sportovními vozy. Nový Golf GTI Clubsport je moderním kompaktním vozem, který ohromí nejen vysokým výkonem motoru, ale také novou úrovní jízdní dynamiky.
Třída sama pro sebe: Nový Golf GTI Clubsport
Volkswagen začíná psát světovou premiérou nového modelu Golf GTI Clubsport novou
kapitolu úspěšné historie Golfu. Clubsport o výkonu 221 kW (300 k) je novou
vrcholnou verzí osmé generace modelu Golf GTI. Golf GTI Clubsport ztělesňuje nový
milník ve vývoji jízdní dynamiky sportovních vozů s pohonem předních kol.
K tomu přispívá mimo jiné zdokonalený přeplňovaný motor ve spojení se zcela
síťově propojeným podvozkem a poprvé realizovaným jízdním režimem "Nürburgring" pro
legendární Severní smyčku.
Výjimečná jízdní dynamika. Mnoho detailů modelu Golf GTI
Clubsport bylo podrobeno dalšímu vývoji. Mezi ně patří také ještě agilnější
přeplňovaný motor (EA888 evo4), vyladěný nyní na nejvyšší výkon 221 kW (300 k) a
maximální točivý moment 400 N.m, a sportovní podvozek, vybavený novým systémem
řízení jízdní dynamiky. V novém modelu Golf GTI zajišťuje systém řízení jízdní
dynamiky síťové propojení řídicích jednotek elektronické uzávěrky diferenciálu
(XDS) a na přání dodávané elektronické regulace tlumičů DCC s rozhodujícím
vlivem na příčnou dynamiku. Již tato varianta přitom přináší citelné výhody
z hlediska sportovních výkonů. V novém modelu Golf GTI Clubsport je nyní
do sítě systému řízení jízdní dynamiky poprvé začleněna také sériově dodávaná
elektromechanická uzávěrka předního diferenciálu.
Karsten Schebsdat, vedoucí oddělení jízdní dynamiky, řídicích a regulačních systémů
ve společnosti Volkswagen, k tomu říká: "Díky síťovému propojení všech
systémů, ovlivňujících jízdní dynamiku, umožňuje nový Golf GTI Clubsport ještě
neutrálnější a preciznější jízdu než klasický Golf GTI. Pro legendární Severní
smyčku jsme navíc naprogramovali nový režim 'Nürburgring', v němž jsou
komponenty podvozku nového modelu Golf GTI Clubsport speciálně přizpůsobeny tomuto
závodnímu okruhu."
Opravdový Clubsport. U nového modelu Golf GTI Clubsport je na
první pohled zřejmé, že se tento vůz cítí na závodních okruzích jako doma. Jeho
individualizovaná příď je velmi výrazná. Nárazník zůstává směrem k vozovce
vizuálně "otevřený". Do kontaktu s proudícím vzduchem přichází především pro
modely GTI typická voštinová mřížka masky chladiče a větší aerodynamické spoilery.
Vzadu je nejnápadnější dvoudílný střešní spoiler, navržený exkluzivně pro Golf GTI
Clubsport jako jeho jednoznačný rozpoznávací znak. Spoilery na přídi a zádi jsou
mnohem víc než jen stylistickými prvky, protože výrazně zvyšují přítlak sportovního
vozu. Golf GTI Clubsport v sériové výbavě vyjíždí z bran závodu ve
Wolfsburgu na 18" kolech z lehké slitiny. Sportovní celkový dojem umocňuje
speciální difuzor ve spojení se snížením světlé výšky karoserie o 10 milimetrů a
rozšířenými bočními prahy. Rovněž nové jsou oválné koncovky sportovní výfukové
soustavy na pravé a levé straně, které nahradily kruhové koncovky.
Velký počet specifických prvků výbavy GTI individualizuje také interiér. Mezi ně
patří vrcholná sportovní sedadla čalouněná tkaninou ArtVelours, která poskytují
řidiči potřebnou oporu těla i při rychlém průjezdu zatáčkou, a sportovní volant
s perforovanou kůží v zónách pro uchopení věnce a s páčkami pro manuální
řazení sériově dodávané 7stupňové dvouspojkové převodovky (DSG). Exkluzivní
interiér završují pedály se vzhledem hliníku a další velmi kvalitní detaily.
Krátký pohled do historie. Volkswagen navazuje s novým
modelem Golf GTI Clubsport na tradici vysokovýkonných modelů GTI. První Golf GTI
Clubsport5 byl uveden na trh v roce 2016 u příležitosti 40.
výročí ikony sportovních vozů. První zástupce řady Clubsport poskytoval nejvyšší
výkon 195 kW (265 k), který mohla funkce zvýšení plnicího tlaku přechodně posunout
až na 213 kW (290 k). Ve stejném roce následovala limitovaná edice pouhých 400
exemplářů modelu Golf GTI Clubsport S5 s trvale dostupným
nejvyšším výkonem 228 kW (310 k). V květnu 2016 stanovil profesionální jezdec
Benjamin Leuchter s vozem Golf GTI Clubsport S na Severní smyčce
Nürburgringu nový rekord na kolo pro vozidla s pohonem předních kol, a to
časem 7:49,21 min.
1) Vozidlo je studií, která se
příliš neliší od budoucí sériově vyráběné verze.
2) Golf GTI 2.0 TSI DSG, 180 kW:
Spotřeba paliva (EU) v l/100 km: 8,6 (město)/5,3 (mimo město)/6,5
(kombinovaná); emise CO2v g/km: 149 (kombinované); třída
hospodárnosti: C.
3) Golf GTE: Spotřeba paliva (EU)
v l/100 km: kombinovaná 1,5; spotřeba elektrické energie v kWh/100 km:
kombinovaná 11,4; kombinované emise CO2 v g/km: 34; třída
hospodárnosti: A+.
4) Golf GTD (147 kW/200 k, 7stupňová
převodovka DSG): Spotřeba paliva (EU) v l/100 km: město 5,4, mimo město 3,9,
kombinovaná 4,4; emise CO2 v g/km (kombinované): 117; třída
hospodárnosti: A.
5) Tyto modely se již
neprodávají