Německá cena za mobilitu 2017: „Emergency Assist“ pro vozy Volkswagen oceněn jako progresivní inovace
Asistent pro stav nouze, "Emergency Assist", pro vozy Volkswagen získal
ocenění "Německá cena za mobilitu 2017" (Deutscher Mobilitätspreis 2017). Ocenění
za bezpečnou inteligentní mobilitu předali zástupcům značky Volkswagen na
slavnostním večeru představitelé iniciativy "Německo - země nápadů" (Deutschland -
Land der Ideen) a Spolkového ministerstva dopravy a digitální infrastruktury.
Stefan Gies, vedoucí vývoje podvozků značky Volkswagen, při převzetí ocenění
prohlásil: "Emergency Assist je důležitým příspěvkem ke snižování počtu nehod.
Neustálým zdokonalováním našich asistenčních systémů se nám daří určovat směr
vývoje k mobilitě budoucnosti. Toto ocenění je uznáním kompetencí a mimořádného
úsilí našeho vývojového týmu."
Většina asistenčních systémů značky Volkswagen usnadňuje řidičům řízení v
každodenním provozu a nabízí maximální možný komfort. Existují však také systémy,
které se aktivují až ve výjimečných situacích. Mohou přitom poskytovat ochranu jak
cestujícím, tak i ostatním účastníkům silničního provozu. Mezi tyto systémy patří
druhá generace asistenta pro stav nouze "Emergency Assist". Tento asistent využívá
funkce systémů "Lane Assist" (asistent pro jízdu v jízdním pruhu), "ACC" (adaptivní
tempomat), "Side Assist" (asistent pro změnu jízdního pruhu) a "Park Assist"
(automatizované řízení pro zaparkování vozidla) a v rámci svých systémových limitů
je schopen vozidlo v případě nouze bezpečně zastavit.
Konkrétně to znamená, že "Emergency Assist" sleduje aktivity řidiče (ovládání
pedálů plynu a brzdy i volantu) a pomáhá v rámci systémových limitů předcházet
nehodám, nebo alespoň minimalizovat následky kolize. Pokud řidič neprojevuje
aktivitu, je vyzván akustickými a vizuálními signály k tomu, aby se začal věnovat
řízení, což je ještě umocněno náhlým a krátkým, nekomfortním přibrzděním. Pokud
řidič nereaguje, začne systém vozidlo plynule zpomalovat až do úplného zastavení a
upozorní ostatní účastníky silničního provozu zapnutím výstražných ukazatelů.
Adaptivní tempomat ACC přitom udržuje bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího
vozidla, asistent pro jízdu v jízdním pruhu Lane Assist udržuje vozidlo ve svém
jízdním pruhu. Stojící vozidlo je následně zabezpečeno automatickou aktivací
elektronicky řízené parkovací brzdy.
Nejnovější generace systému Emergency Assist nabízí další zvýšení bezpečnosti.
Pokud řidič nereaguje na signály, začne asistent vozidlo v rámci svých systémových
limitů nejen brzdit, ale také řídit. Umožní-li to dopravní situace, přejede vozidlo
do jízdního pruhu zcela vpravo. Kromě již zmíněných akustických i vizuálních
upozornění a náhlého přibrzdění přitáhne předpínač bezpečnostní pás. Toto opatření
slouží rovněž k upozornění řidiče a navíc zajistí jeho tělo v bezpečné
poloze.
Šestnáctičlenná odborná porota, které předsedala Dorothee Bärová, MdB, parlamentní
státní tajemnice na Spolkovém ministerstvu dopravy a digitální infrastruktury,
vybrala deset vítězů letošní soutěže. Společně s Ute Weilandovou, vedoucí
iniciativy "Německo - země nápadů", předala ocenění vítězům na slavnostním večeru
na Spolkovém ministerstvu dopravy v Berlíně. Do soutěže přihlásilo své projekty 170
začínajících společností, podniků, svazů a výzkumných institucí z celého
Německa.