Světová premiéra v Šanghaji: I.D. CROZZ – crossover s dynamikou kupé a suverenitou SUV
Volkswagen vyvíjí zcela novou řadu avantgardních elektromobilů. Důležitým
výhledem na tyto nové protagonisty elektrické mobility je studie I.D.
CROZZ1, která slaví světovou premiéru na autosalonu "Auto Shanghai 2017"
(19. až 29. dubna). Herbert Diess, předseda představenstva značky Volkswagen, k
tomu říká: "Do roku 2025 chceme zvýšit prodej elektromobilů na jeden milion vozidel
ročně. Hlavní roli při realizaci tohoto cíle bude hrát I.D. CROZZ. Jeho výroba bude
zahájena v roce 2020." Tento čtyřdveřový automobil je prvním elektricky poháněným
modelem značky v kategorii CUV (Crossover Utility Vehicle), která kombinuje
přednosti kupé a SUV (Sport Utility Vehicle).
Modelová řada I.D.
Po premiérách studií I.D. (Paříž 2016) a I.D. BUZZ (Detroit 2017) přichází nyní
I.D. CROZZ, třetí člen modelové řady I.D. - nové generace vozidel s nulovými
emisemi, dlouhým dojezdem, charismatickým designem pro elektrickou mobilitu a novým
prostředím v interiéru.
500 kilometrů s pohonem všech kol, světelnými žaluziemi a systémem
CleanAir
I.D. CROZZ je všestranným, sportovně a interaktivně koncipovaným vozidlem s
nulovými emisemi, jehož elektrický pohon všech kol přesvědčí jak v městské džungli,
tak i na cestách sportovně zaměřeného života. I.D. CROZZ s výkonem 225 kW a
nejvyšší rychlostí 180 km/h ujede v kombinovaném cyklu EU až 500 kilometrů na jedno
nabití akumulátorů. Akumulátory lze nabít na 80 procent jejich kapacity během 30
minut pomocí systému rychlého nabíjení (až 150 kW, stejnosměrný proud). Pokud se
řidič dotkne loga VW na volantu po dobu tří sekund, přejde studie do režimu zcela
autonomní jízdy "I.D. Pilot" - I.D. CROZZ v něm vykonává veškeré úkony potřebné k
bezpečnému řízení vozidla místo řidiče. Všechny zobrazovací a ovládací prvky studie
jsou digitální. V podstatě se jedná o chytrý telefon na kolech. Nejdůležitější
informace jsou promítány do zorného pole řidiče pomocí techniky rozšířené reality.
Stále větší význam získává ovládání gesty. Dokonce i k aktivaci nově vyvinutých
světelných žaluzií v průsvitném panoramatickém střešním okně dochází
prostřednictvím gest. Žaluzie vytvářejí v interiéru i exteriéru nový druh
dekoračního osvětlení. Zárukou trvale dobré kvality vzduchu v interiéru - nezávisle
na vnějších podmínkách - je nový systém CleanAir.
DNA elektrické mobility
Design studie I.D. CROZZ s nulovými emisemi dává najevo všemi svými aspekty
jedinečnou DNA elektrické mobility. Jedním z dominantních vizuálních znaků je
charakteristický světelný design elektrické mobility v podání značky Volkswagen.
Svíticí prvky - světlomety LED pro denní svícení ve tvaru písmene C a adaptivní
světlomety LED - tvoří na přídi elektronické, pohyblivé "oči" (funkce
interaktivního bodového světla "Interactive Spotlight"). V režimu "I.D. Pilot"
komunikují tyto "oči" s ostatními účastníky silničního provozu.
Elektrický pohon umožňuje novou definici prostoru
I.D. CROZZ má kompaktnější rozměry než nejnovější sériově vyráběné SUV značky
Volkswagen, nový Tiguan L (Čína), resp. Tiguan Allspace (Evropa). CUV přesto nabízí
uvnitř stejně velkorysý prostor. I.D. CROZZ totiž vychází z nové, inovativní
platformy pro novou generaci elektromobilů Volkswagen. Moduly náprav a poháněcího
ústrojí jsou uloženy co nejblíže k okrajům vozidla a mají velmi kompaktní
konstrukci. Akumulátory jsou dokonce kompletně integrovány do podlahy vozidla.
Uspořádání sedadel umožňuje vysokou úroveň variability. Díky tomu vznikl optimálně
využitelný prostor - velkorysý "open space" v novém designu, který boří hranice
mezi segmenty. Zadní sedadla poskytují prostor luxusního vozu. Problémem není ani
přeprava jízdního kola bez montáže příslušného střešního nosiče během víkendového
cestování. Stačí jízdní kolo uložit napříč do zadní části interiéru. Potřebný
prostor vytvoří výklopné sedáky zadních sedadel a přístup zajistí elektricky
ovládané dveře s velmi širokým úhlem otevření.
Nová strategie značky
Koncepce studie I.D. CROZZ důsledně odpovídá nové strategii značky Volkswagen
(slogan: "Nečekáme na budoucnost, tvoříme ji"). Základem této strategie jsou čtyři
inovační oblasti:
• Chytrá trvalá udržitelnost - Volkswagen urychluje vývoj
inovativních elektromobilů pro velkosériovou výrobu.
• Intuitivní využitelnost - Volkswagen sází na intuitivní
ovládání vozidel s novými koncepty zobrazování a ovládání.
• Propojená komunita - Volkswagen v budoucnosti vzájemně propojí
řidiče, automobil a okolní svět prostřednictvím uživatelského profilu Volkswagen
User ID.
• Automatizovaná jízda - Volkswagen zvýší úroveň bezpečnosti a
komfortu svých automobilů funkcí automatizované jízdy.
1) I.D. CROZZ: Prodej tohoto vozidla nebyl dosud zahájen. Není homologováno k
provozu na veřejných komunikacích, a nepodléhá proto směrnici 1999/94/ES.