Snadné parkování: „Park Assist“ slaví 10 let
Volkswagen uvedl před deseti lety na trh, jako první výrobce automobilů na
světě, parkovacího asistenta s automatizovaným řízením. "Park Assist" je díky
nepřetržitému zdokonalování v současnosti ještě inteligentnější a dokáže k
zaparkování vozidla využít i ty nejtěsnější mezery.
Kdo z motoristů nezná nepříjemné hledání vhodného místa pro zaparkování? Lhostejno,
zda se jedná o centra velkých měst nebo rezidenční čtvrti, parkovacích míst je
nedostatek. Řidič, který nakonec volné místo nalezne, stojí před další výzvou:
zaparkováním vozidla. To je ženami i muži bez rozdílu vnímáno jako nepříjemný úkol
navzdory nasbíraným zkušenostem z bezpočtu parkovacích manévrů. Inženýři značky
Volkswagen si proto stanovili na začátku nového tisíciletí za cíl vyřešení tohoto
problému. A v roce 2006 představili výsledek svého úsilí: asistenční systém Park
Assist.
Pro řidiče to znamená, že mohou pustit volant a odpočívat. Systém podpoří osobu za
volantem automatickým řízením a výpočtem ideální trajektorie pro parkovací manévr.
Park Assist automaticky zjistí rozměry parkovacího místa, stanoví výchozí polohu a
převezme ovládání volantu - řidič musí pouze ovládat pedály plynu a brzdy.
Při premiéře parkovacího asistenta v modelu Touran před deseti lety byly možnosti
ještě omezené. Možné bylo zaparkovat maximálně ve dvou krocích, a to pouze na
parkovací místa souběžná s vozovkou. Dalším požadavkem byla délka mezery pro
zaparkování, která musela přesahovat délku vozidla minimálně o 1,40 metru. A tak
bylo hledání vhodného parkovacího místa, zejména ve stísněných centrech měst, často
náročné.
Mezitím pokračoval intenzivní vývoj zaměřený na funkční zdokonalení systému Park
Assist a jeho uživatelskou přívětivost. Od roku 2010 bylo možné parkovat na
souběžná parkovací místa ve větším počtu kroků. O dva roky později byla funkčnost
rozšířena o parkování na příčně orientovaná parkovací místa. Díky stále
komplexnějším algoritmům se zvyšovala přesnost výpočtu modelu okolí vozidla,
snímaného celkem dvanácti ultrazvukovými senzory. A potřebná délka parkovacího
místa? Ta se průběžně zkrátila na pouhých 90 centimetrů nad rámec délky
vozidla.
Po funkcích parkování na souběžně a příčně orientovaná parkovací místa chybělo už
jen parkování při jízdě vpřed. Také v tomto případě bylo jen otázkou času, kdy
inženýři značky Volkswagen představí ideální řešení. Generace 3.0 systému Park
Assist měla premiéru v roce 2015 a splní téměř všechna přání. Park Assist potřebuje
už jen 80 centimetrů délky navíc, aby vůz dostal na požadované parkovací místo. K
dispozici je nyní také funkce "nouzové brzdy", která sice nedokáže zabránit
kontaktu spřekážkou zcela, protože nelze eliminovat lidský faktor, ale může alespoň
minimalizovat rozsah poškození.
Také na přístrojové desce došlo v uplynulých deseti letech k velkým změnám. Zatímco
dřív sledoval řidič jen jednoduché zobrazení okolí z šesti senzorů, podobně jako v
počítačových hrách z 80. let, v současnosti je zobrazováno na digitální mapě
detailní okolí včetně trajektorie pohybu vozidla při daném natočení kol, kterou
vypočítává inteligentní systém. Systémem Park Assist mohou být vybaveny nejen
modely Volkswagen Golf, Passat, Sharan, Tiguan a Touran, ale také užitkové vozy
Caddy a Crafter.
Park Assist slaví úspěchy nejen v Německu, ale parkování je díky němu snadné pro
řidiče téměř na celém světě. Trend přitom směřuje ke stále dokonalejšímu
asistovanému a dálkově ovládanému parkování a následně i k automatizované jízdě.
Proto je jisté, že parkovací asistent s automatizovaným řízením poslouží jako
základ pro další vývoj nových funkcí a systémů pro podporu řidiče.