„e-smartConnect“: Volkswagen vyvíjí automatizovaný systém rychlého nabíjení pro novou generaci elektromobilů
Volkswagen AG opět upevňuje své vedoucí postavení v oblasti elektrické a
automatizované jízdy - a svou pozornost zaměřuje na novou generaci elektromobilů.
Zvýšení hustoty energie a kapacity akumulátorů umožní v dohledné době realizovat
dojezd více než 500 km. Bude to krok k "plnohodnotné elektrifikaci" individuální
dopravy s velkými počty prodaných vozů. Inženýři z Wolfsburgu zároveň pracují na
automatizovaném systému nabíjení stejnosměrným proudem (DC). Na automatických
nabíjecích stanicích "e-smartConnect" bude díky tomu nabíjení výše uvedených
elektromobilů mnohem kratší, efektivnější a komfortnější.
Nová generace elektromobilů bude disponovat akumulátory s vysokou kapacitou. Pro
rychlé nabíjení těchto zásobníků energie jsou nezbytné velmi vysoké nabíjecí výkony
80 až více než 150 kW. Toho lze dosáhnout s technikou rychlého nabíjení
stejnosměrným proudem, předpokladem jsou však kabely s velkým průměrem. Vzhledem k
jejich hmotnosti a neohebnosti je manipulace s nimi obtížná. Cílem vývoje systému
e-smartConnect je proto automatické zapojení rychlonabíjecího konektoru DC do
zásuvky vozidla. V kombinaci s automatizovaným parkováním je tak zaručena minimální
časová náročnost a nejvyšší míra komfortu a bezpečnosti ovládání.
Připojení rychlonabíjecího konektoru k vozidlu je realizováno prostřednictvím
kabelu, který vyžaduje minimální ovládací síly, a lehkého robota Kuka "LBR iiwa".
Robot zasune vidlici do zásuvky precizně a citlivě díky sedmi osám pohybu a
integrovaným senzorům točivého momentu.
Automatizované parkování: na milimetr přesně
Automatizovaný proces rychlonabíjení začíná komunikací mezi vozidlem a nabíjecí
stanicí. Elektromobil předá nabíjecí stanici své identifikační údaje, opačným
směrem jsou přeneseny údaje o cílové poloze pro automatické parkování. Pro dosažení
nezbytné přesnosti zaparkování vozu - nabíjecí zásuvka vozidla se musí nacházet v
cílové oblasti o rozměru 20 x 20 centimetrů - tak lze kromě příslušných zařízení
okolní infrastruktury používat také asistenční systémy vozidla. Kamera na podávacím
rameni robota určuje navíc polohu nabíjecí zásuvky s přesností na jeden milimetr.
Následně robot uchopí konektor DC ve stojanu a zapojí jej do nabíjecí zásuvky. Poté
se automaticky posune dál, aby obsloužil další elektromobily.
e-smartConnect zajišťuje bezpečnou spolupráci mezi člověkem a
robotem
Po ukončení nabíjecího procesu obdrží robot povel k odpojení konektoru DC. Po jeho
vysunutí ze zásuvky vůz automaticky opustí parkovací místo a uvolní nabíjecí
stanoviště pro další vozidlo, aby bylo zajištěno optimální vytížení rychlonabíjecí
stanice.
Systém je předurčen pro použití ve veřejném prostoru, protože technologie
e-smartConnect dokáže celý proces monitorovat a vyloučit jakýkoli nebezpečný
kontakt mezi robotem a člověkem. Tím je umožněna spolupráce mezi člověkem a robotem
bez nutnosti dodatečných bezpečnostních bariér.