Rallye Španělsko: První vítězství v soutěži mistrovství světa pro Andrease Mikkelsena
Vítězství superlativů: Andreas Mikkelsen a Ola Fløene zvítězili s vozem
Volkswagen Polo R WRC v Rallye Španělsko, a poprvé se tak ocitli na výsledkové
listině podniku mistrovství světa v rallye (FIA WRC) na prvním místě. Volkswagen
zároveň slavil pozoruhodné dvojité vítězství - již sedmé v letošní
sezoně.
Nor rozhodl ve svůj prospěch na poslední chvíli v závěrečné Powerstage. Posádka
Mikkelsen/Fløene tuto poslední rychlostní zkoušku vyhrála, porazila tak své týmové
kolegy Jariho-Mattiho Latvalu a Miikku Anttilu (FIN/FIN) o pouhých 3,1 sekundy, a
nakonec ještě profitovala z chyby svých kolegů v barvách Volkswagenu Sébastiana
Ogiera a Juliena Ingrassii (F/F), kteří odstoupili z vedoucí pozice. Po dvanácti
umístěních na stupních vítězů s vozem Polo R WRC vystoupali Mikkelsen a Fløene
poprvé ve své kariéře na nejvyšší stupeň vítězů - při svém 64. startu v královské
třídě soutěžního sportu. Pro Polo R WRC to bylo jedenácté vítězství v této sezoně a
33. vítězství od debutu v lednu 2013.
Polo R WRC bylo v jediné rallye v kalendáři mistrovství světa, která se jede jak na
šotolině, tak na asfaltu, nejuniverzálnějším a nejrychlejším soutěžním vozem WRC:
17 z 23 možných vítězství v rychlostních zkouškách patřilo vozu z Wolfsburgu, z
toho všechna na asfaltu. Před finále mistrovství světa v rallye za tři týdny,
Rallye Velká Británie, je navíc už teď jasné, že po roce 2014 obsadí tři posádky
týmu Volkswagen podruhé v řadě první, druhé a třetí místo v celkovém hodnocení
jezdců a spolujezdců.
Napínavý souboj až do cíle: Latvala vs. Mikkelsen
Soutěžní duel za shodných podmínek byl napínavý až do cíle: Andrease Mikkelsena a
Jariho-Mattiho Latvalu dělilo nakonec pouhých 3,1 sekundy - ve prospěch juniora.
Latvala ztratil ve 20. z 23 rychlostních zkoušek deset sekund kvůli poškozené
pneumatice, v následující rychlostní zkoušce ztratil Mikkelsen několik sekund kvůli
smyku. Před závěrečnou Powerstage činil rozdíl mezi juniorem a rutinérem pouhých
1,4 sekundy. Rozuzlení přinesla až Powerstage.
Předběžné rozhodnutí ve prospěch posádky Ogier/Ingrassia v polovině rallye,
nakonec následovalo odstoupení
Před napínavým duelem s Mikkelsenem probíhal strhující souboj o vedení mezi
Sébastienem Ogierem a Jarim-Mattim Latvalou, který však skončil předčasně
poškozením pneumatiky ve dvanácté z 23 rychlostních zkoušek. Latvala si při
zkracování pravotočivé zatáčky způsobil ztrátu tlaku v pneumatice a nabral téměř
minutovou ztrátu. Po tomto nezdaru ovšem následovala Latvalova odpověď, protože se
probojoval zpátky na druhou pozici, o kterou sváděl boj se svým týmovým kolegou
Andreasem Mikkelsenem. Pro posádku Ogier/Ingrassia to mohlo být předběžné
rozhodnutí o jejich osmém úspěchu v sezoně. Avšak krátce před cílem zhatila naděje
na 32. vítězství v jejich kariéře ojedinělá chyba při snaze o 26. vítězství v
Powerstage. V poslední rychlostní zkoušce, která se podobala závodnímu okruhu,
opustili trojnásobní mistři světa ideální linii, narazili do svodidel a poškodili
svůj vůz tak silně, že museli odstoupit. Následná rutinní lékařská prohlídka
zůstala bez nálezu.
World Rally Car pro všechny případy - Polo R WRC zůstává v jedinečné rallye
mistrovství světa neporažen
Jeden den na šotolině, dva dny na dokonalém asfaltu - Rallye Španělsko je díky této
kombinaci v kalendáři mistrovství světa v rallye (FIA WRC) jedinečná. A Polo R WRC
v ní zůstalo neporaženo a navíc slavilo své třetí vícenásobné vítězství v řadě. Po
dvojnásobných vítězstvích v letech 2013 a 2014 obsadily posádky z Wolfsburgu první
dvě místa i v roce 2015.
V pátek večer čekal na mechaniky Volkswagenu obrovský úkol
Rallye Španělsko byla pro mechaniky v jedné věci výjimečná: Z pátku na sobotu
museli přestavět soutěžní vozy WRC pro šotolinu na kompletně asfaltové nastavení.
Doba k tomu určená byla omezená: Technici měli na zvládnutí tohoto úkolu maximálně
75 minut. Během nejdelšího servisu sezony vyměnili mechanici Volkswagenu na třech
vozech Polo R WRC 4044 částečně předem smontovaných dílů. Mimo jiné museli změnit
kompletní geometrii podvozku, namontovat 18" kola místo 15" kol, s nimiž se běžně
jezdí na šotolině, a to včetně brzdových kotoučů s větším průměrem a pružicích a
tlumicích jednotek, převodovky a pedálů.
Jedno je jisté: trojice jezdců Volkswagenu obsadí na konci Mistrovství
světa v rallye 2015 první tři místa
Sébastien Ogier/Julien Ingrassia jsou staronoví mistři světa, Jari-Matti
Latvala/Miikka Anttila jsou v celkovém pořadí druzí, Andreas Mikkelsen/Ola Fløene
třetí - Volkswagen si již zajistil první tři místa v mistrovství světa v hodnocení
jezdců a spolujezdců. Ogier/Ingrassia jsou staronovými mistry světa již od Rallye
Austrálie, Latvala/Anttila si svým výsledkem ve Španělsku upevnili druhé místo a
Mikkelsen/Fløene třetí.
33 vítězství, 65 umístění na stupních vítězů - fakta
Umístění na stupních vítězů s pořadovým číslem 23 a 24 v letošní sezoně znamenala
nejen 33. vítězství vozu Polo R WRC v jeho 38. startu a kromě toho i 65. umístění
na stupních vítězů od vstupu do mistrovství světa v rallye s tímto soutěžním vozem
WRC v lednu 2013, ale i nový osobní rekord. Pro porovnání: V roce 2014, jeho dosud
nejúspěšnější sezoně, slavilo Polo R WRC 23 umístění na stupních vítězů.
30. úspěch v Powerstage pro Volkswagen, nejlepší čas vynesl Mikkelsenovi
vítězství
Závěrečná dvanáctikilometrová Powerstage patřila poprvé v této sezoně a podruhé
vůbec posádce Volkswagenu Mikkelsen/Fløene. Jejich protivníci z týmu Volkswagen,
Latvala/Anttila, měli ztrátu pouhých 1,7 sekundy a získali dva bonusové body. V
důsledku toho se o druhém místě v mistrovství světa v hodnocení jezdců a
spolujezdců rozhodne až ve finále ve Velké Británii. Posádky Latvala/Anttila na
druhém místě a Mikkelsen/Fløene na třetím místě dělí 26 bodů. Za vítězství v
soutěži a nejrychlejší čas v Powerstage lze získat dohromady 28 bodů.
* Musí být potvrzeno organizací FIA.
Hlasy po 3. dni Rallye Španělsko
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
"V táhlé levotočivé zatáčce jsem byl příliš rychlý a na výjezdu mě to vyneslo moc
daleko. Narazili jsme do svodidel, která se mírně prohnula, a kolo našeho vozu se
zakleslo do sloupku, nesoucího svodidla, a utrhlo se - a to byl konec. Pro jistotu
jsme se nechali v nemocnici ještě jednou důkladně prohlédnout. Dobře, že je všechno
v pořádku. Žel jsme se touto chybou připravili o vítězství. Ale mám velkou radost z
Andreasova a Olova úspěchu, protože si své první vítězství v mistrovství světa v
rallye naprosto zasloužili."
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
"Když pomyslím na průběh této rallye, tak mohu být s výsledkem velmi spokojený.
Dnes jsme sváděli od začátku napínavý souboj o druhé místo s mým týmovým kolegou
Andreasem Mikkelsenem. S šesti pneumatikami jsem zvolil jistější strategii, Andreas
s pěti agresivnější a asi i lepší. V každém případě byl můj dopolední náskok téměř
stažen. Odpoledne mě pak v 21. rychlostní zkoušce potkala postupná ztráta tlaku v
pneumatice, a tím jsem ztratil vlastně i veškeré šance na druhé místo. Po
odstoupení mého týmového kolegy Sébastiena Ogiera jsem nakonec přece jen ještě s
trochou štěstí posunul na druhé místo. Nejdůležitější je však to, že se jemu a jeho
spolujezdci Julienovi nic nestalo. A samozřejmě také blahopřeji Andreasovi a Olovi
k jejich prvnímu vítězství v rallye mistrovství světa. A ve Walesu za tři týdny
opět zaútočím - doufejme, že s trochu větším štěstím."
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
"Na tento okamžik jsme čekali tak dlouho a tak tvrdě jsme pracovali na tom, abychom
ho dosáhli. Když k tomu nakonec došlo, nemohli jsme tomu uvěřit: Vyhráli jsme naši
první rallye v mistrovství světa! Dnes se stal přesný opak toho, co jsme prožívali
ve Švédsku. Jsem přešťastný, ale myslím si, že úplně si to všechno ještě
neuvědomuji. To bude jistě ještě několik dní trvat. Do Powerstage jsme vložili
všechno a konečně se nám v této rallye podařilo zajet perfektní rychlostní zkoušku.
To by již v každém případě stačilo na druhé místo. Že z toho nakonec vzešlo
vítězství, je samozřejmě absolutní třešničkou na dortu. Je mi líto Seba a Juliena,
ale rozhodující je to, že se jim při nehodě nic nestalo. Pro nás to byl
neuvěřitelný víkend, který dnes ještě určitě pořádně oslavíme - s mojí rodinou,
mými mechaniky, celým týmem."
Jost Capito, ředitel týmu Volkswagen Motorsport
"Jaké neuvěřitelné finále, jaká vzrušující rallye! Ze všeho nejdřív blahopřeji
Andreasu Mikkelsenovi a Olovi Fløenemu, kteří se dnes odměnili za svou tvrdou a
neúnavnou práci a skvělé výkony vítězstvím. Všichni v týmu máme z jejich úspěchu
nesmírnou radost. Za to, že dnes můžeme tuto premiéru slavit, vděčíme druhé dobré
zprávě: Sébastien Ogier a Julien Ingrassia jsou po nehodě v pořádku. Sice v
Powerstage přišli o již jistě vypadající vítězství, ale vzhledem k jejich opět
skvělému výkonu zde ve Španělsku a sedmi vítězstvím v této sezoně to jistě vezmou
sportovně. Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila nasadili dnes do této rallye opět
všechny své síly, ale Andreas a Ola je porazili. Do Velké Británii nyní pojedeme se
třemi vítěznými posádkami."
A pak tu byl ještě…
…500 000. bratr vozu Polo R WRC z Jižní Afriky, který sjel ve čtvrtek z montážní
linky závodu Uitenhage, v němž je Polo vyráběno od roku 2009. Většina vozidel míří
na export. To platí i pro jubilejní model - zářivě červené Polo Cross, určené pro
zákazníka v Rakousku.
Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye
Španělsko - konečné výsledky
01. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N), Volkswagen 3:21.04,8 h
02. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 3,1 s
03. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai + 21,2 s
04. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën + 1.06,3 min
05. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 1.08,2 min
06. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai + 1.23,3 min
07. Martin Prokop/Jan Tománek (CZ/CZ), Ford + 4.14,2 min
08. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 8.01,9 min
09. Pontus Tidemand/Emil Axelsson (S/S), Škoda + 10.18,0 min
10. Robert Kubica/Maciej Czczepaniak (PL/PL), Ford + 12.15,0 min
Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye
Španělsko - výsledky Powerstage
01. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N), Volkswagen 7.51,9 min
02. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 1,7 s
03. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 5,2 s
Průběžné pořadí mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally
Championship)*
Hodnocení jezdců
1. Sébastien Ogier, 238 bodů; 2. Jari-Matti Latvala, 180; 3. Andreas Mikkelsen,
154; 4. Mads Østberg, 110; 5. Kris Meeke, 94; 6. Thierry Neuville, 90; 7. Elfyn
Evans, 81; 8. Dani Sordo, 75; 9. Hayden Paddon, 74; 10. Ott Tänak, 63
Hodnocení konstruktérů
1. Volkswagen Motorsport, 387 bodů; 2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 206; 3. Hyundai
Motorsport, 202; 4. M-Sport, 173; 5. Volkswagen Motorsport II, 116; 6. Hyundai
Motorsport N, 67; 7. Jipocar Czech National Team, 51; 8. FWRT, 9
* Předběžné