Volkswagen završil sezonu ve Velké Británii dvanáctým vítězstvím
Sezona 2015 v podání značky Volkswagen byla dosud nejúspěšnější v historii
mistrovství světa FIA WRC. V číslech to znamená 26 umístění na stupních vítězů ve
13 soutěžích, z toho 12 vítězství. Trojnásobní mistři světa* Sébastien Ogier/Julien
Ingrassia (F/F) zvítězili v letošní sezoně poosmé s vozem Polo R WRC z
Wolfsburgu.
Pozitivní závěr sezony završili Andreas Mikkelsen/Ola Fløene na třetím místě, které
bylo jejich devátým umístěním na stupních vítězů v letošním roce - pouze
Ogier/Ingrassia jich mají na svém kontě více. Závěrečná Powerstage navíc patřila
posádce Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) se třetím vozem Polo R WRC,
kteří tak vybojovali v náročné rallye cenné body, jež jim zajistily titul
vicemistrů. V extrémně záludných podmínkách waleských lesů plných bláta zajely
posádky týmu Volkswagen 15 z 19 možných nejrychlejších časů - na konci sezony tak
má Polo R WRC na svém kontě 504 ze 717 možných vítězství v rychlostních
zkouškách.
Maraton v blátě a vichřici: extrémní výzvy ve Walesu
Rallye Velká Británie byla extrémně náročným zakončením letošní sezony mistrovství
světa v rallye. Celkem 19 rychlostních zkoušek se jelo ve větru se sílou orkánu, za
vydatného deště a ve všudypřítomném blátě, které je pro Wales typické. Všech 309,87
kilometru rychlostních zkoušek bylo pro světovou elitu v jízdě smykem obrovskou
výzvou. Trvalé změny ve velikosti adheze vyžadovaly trvale bystré smysly - a to v
rámci maratonského programu, v němž se rychlostní zkoušky jely za ranního svítání i
v noci. Rallye Velká Británie na severu Walesu byla výzvou i pro mechaniky týmu
Volkswagen. Oblast velmi nízkého tlaku vzduchu Abigail bičovala extrémně silnými
větry servisní zázemí v Deeside. Zejména při tzv. "flexi servisu" v sobotu večer
pracovali technici týmu Volkswagen za ztížených podmínek.
Sečteno a podtrženo: pozoruhodná úspěšná bilance vozu Polo R
WRC
400 a 500 - to jsou čísla dalších milníků, které Volkswagen slavil v Rallye Velká
Británie. Polo R WRC zůstává s 34 z 39 možných vítězství nejúspěšnějším soutěžním
vozem historie mistrovství světa v rallye. World Rally Car z Wolfsburgu s výkonem
318 k navíc zajel ve Walesu 500. nejrychlejší čas v rychlostní zkoušce. Po třech
kompletních sezonách má Volkswagen na svém kontě 504 ze 717 možných vítězství v
rychlostních zkouškách od prvního startu vozu Polo R WRC v Rallye Monte Carlo 2013.
Sébastien Ogier a Julien Ingrassia dosáhli navíc nového osobního rekordu: Ve Walesu
vybojovali své 32. celkové vítězství, 25. ve službách značky Volkswagen a 400.
triumf v rychlostní zkoušce.
Záruka umístění na stupních vítězů: Ogier a Mikkelsen
Oba jezdci, kteří vedou pořadí podle počtu umístění v Top 3 uplynulé sezony 2015,
stáli v barvách Volkswagenu na stupních vítězů také ve Walesu. Pro Sébastiena
Ogiera to bylo desáté umístění na stupních vítězů, pro Andrease Mikkelsena deváté.
Posádky Volkswagenu bouchaly korky v letošním roce 26krát - to je nový rekord týmu.
Posádka Sébastien Ogier a Julien Ingrassia má na svém kontě již 45 umístění na
stupních vítězů, z toho 31 s týmem Volkswagen. A v letech 2013, 2014 a 2015, kdy
byla tato dvojice mistry světa, nebylo mezi nimi žádné třetí místo. Andreas
Mikkelsen slavil s týmem Volkswagen od Rallye Švédsko v uplynulém roce celkem 14 z
25 možných umístění na stupních vítězů, z toho 13krát se s ním radoval jeho
současný spolujezdec Ola Fløene. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila přispěli k
úspěšné bilanci značky Volkswagen osmi umístěními na stupních vítězů, z toho třemi
vítězstvími.
Oblíbená disciplína jezdců týmu Volkswagen: Powerstage
Powerstage tentokrát patřila posádce Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila. Závěrečná
rychlostní zkouška, v níž dostává trojice nejrychlejších posádek bonusové body, je
vysloveně doménou týmu Volkswagen: Latvala/Anttila rozšířili bilanci o 31.
vítězství v Powerstage poté, co po svém nedělním návratu do soutěže v rámci
pravidel Rallye 2 ovládli všechny čtyři rychlostní zkoušky. Posádky týmu Volkswagen
získaly s vozem Polo R WRC celkem 150 bonusových bodů. Druhé místo v Powerstage
navíc obsadili Andreas Mikkelsen/Ola Fløene.
Po sezoně je před sezonou: do startu "Monte" zbývá 70 dní
Rallye Velká Británie uzavřela Mistrovství světa v rallye 2015, které se konalo na
čtyřech kontinentech, na šotolině, asfaltu, ledu a sněhu. Jezdci týmu Volkswagen
ujeli ve 13 soutěžích letošní sezony 11 832,08 kilometru v soutěžním tempu,
rozdělených mezi 231 rychlostních zkoušek od hladiny moře až do výšky 2752 metrů
nad mořem. Sezona WRC trvá od poloviny ledna do poloviny listopadu, a je tak
nejdelší ve světě motoristického sportu. Ani přestávka mezi sezonami nevyvede tým
Volkswagen z rytmu, protože již za 70 dní je na programu první rychlostní zkouška
Rallye Monte Carlo, kterou bude zahájena sezona 2016.
* Musí být potvrzeno organizací FIA.
Hlasy po 3. dni Rallye Velká Británie:
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
"S Julienem máme za sebou náročnou rallye. Rádi bychom dnes věnovali toto vítězství
v Rallye Velká Británie obětem strašných teroristických útoků v Paříži. Pro nás
jsou tyto události také malým znamením, abychom se nevzdávali a nepodřizovali vůli
několika málo jedinců. Jsem přesvědčen, že tento pocit vyjádřila celá komunita
spojená s mistrovstvím světa v rallye. Ze sportovního hlediska je tento výsledek
pro nás úspěšným závěrem téměř dokonalé sezony. Bez velkolepé soudržnosti a
fantastické práce všech členů týmu Volkswagen by to nebylo možné - především jim
patří můj a Julienův dík. Ovšem v následujícím roce bude velmi, velmi těžké
zopakovat takovou sérii. Konkurence nespí, naši soupeři učiní jistě všechno pro to,
aby náš náskok stáhli. Poslední den zde ve Walesu proběhl pro nás bez problémů. Na
rozdíl od Španělska jsem tentokrát v Powerstage už neriskoval. I vzhledem k dnešním
náročným podmínkám to byla nejlepší strategie."
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
"Celkově to nebyl vůbec snadný víkend. Útoky v Paříži odsunuly sportovní stránku
jasně do pozadí. Dnes to probíhalo tak, jak jsem si to od začátku představoval. Měl
jsem dobrý rytmus a byla to velká zábava. A ještě k tomu jsem vyhrál Powerstage, to
se mi v letošním roce tak často nepodařilo. O to víc mě však mrzí, že můj víkend
skončil ještě dřív, než pořádně začal. Rallye Velká Británie byla vlastně tak
trochu věrným obrazem mé sezony 2015. Přesto si z toho beru to pozitivní, stal jsem
se podruhé v řadě vicemistrem světa a ve druhé polovině sezony jsem dosahoval velmi
dobrých výsledků. To je dobré východisko pro následující rok. Nyní si vezmu nejprve
oddechový čas, a pak se začnu intenzivně připravovat na sezonu 2016."
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
"Stát znovu na stupních vítězů je samozřejmě velkolepým zakončením fantastické
sezony, na kterou vzhledem k svému prvnímu vítězství v Rallye Španělsko nikdy
nezapomenu. S přihlédnutím k tomu, jak jsme tohoto umístění v Top 3 zde ve Velké
Británii dosáhli, můžeme být s tímto výsledkem spokojeni. V sobotu ráno jsem do
vozu naložil jen jednu náhradní pneumatiku, abych mohl vyvíjet tlak na jezdce přede
mnou, ale už ve druhé rychlostní zkoušce tohoto dne jsem poškodil pneumatiku, která
postupně ztrácela tlak. Poté jsme z výsledné situace vytěžili maximum. Řízení jsem
si velmi užíval, i když podmínky byly samozřejmě extrémně těžké. Klobouk dolů před
fanoušky a organizátory na trati, kteří venku vydrželi v tomto drsném počasí.
Doufám, že jsme jim předvedli dobrou show."
Jost Capito, ředitel týmu Volkswagen Motorsport
"I když dnes nemáme na oslavy náladu, byla tato soutěž ve Walesu vrcholem velkolepé
sezony. S dvanácti vítězstvími, třemi různými vítěznými posádkami týmu Volkswagen a
ještě větším počtem umístění na stupních vítězů než dosud to byl nejúspěšnější rok,
který jsme kdy měli. A jsme hrdí, že jsme toho dosáhli s vozem Polo R WRC druhé
generace. V této sezoně totiž odvedli vynikající práci nejen jezdci a spolujezdci,
ale i inženýři a mechanici, kteří postavili na start z velké části nový World Rally
Car. Také v oblasti komunikace a využití úspěchů v mistrovství světa v rallye jsme
dosáhli nových výšin. Ve všech oblastech jsme se opět zlepšili, všude však vidíme
ještě rezervy pro další posouvání směrem vzhůru. Přípravy na následující sezonu
2016 jsme nezahájili až dnes. Již za 70 dní se postavíme na start první rychlostní
zkoušky 'Monte'. Pak začneme opět s nulou bodů - sebevědomí plynoucí z devíti
titulů získaných během tří let si však bereme s sebou."
Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Velká
Británie - konečné výsledky
01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 3:03.02,0
h
02. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën +
26,0 s
03. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N), Volkswagen + 36,2
s
04. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai
+ 2.51,3 min
05. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai + 3.00,5
min
06. Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford
+ 3.09,1 min
07. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën
+ 4.28,4 min
08. Stéphane Lefebvre/Stéphane Prévot (F/B), Citroën + 5.38,4
min
09. Robert Kubica/Maciej Czczepaniak (PL/PL), Ford + 6.22,7
min
10. Lorenzo Bertelli/Lorenzo Granai (I/I), Ford
+ 8.05,0 min
Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Velká
Británie - výsledky Powerstage
01. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen 6.50,3 min
02. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N), Volkswagen + 2,4 s
03. Robert Kubica/Maciej Czczepaniak (PL/PL), Ford + 5,9 s
Konečné pořadí mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally
Championship)*
Hodnocení jezdců
1. Sébastien Ogier, 263 bodů; 2. Jari-Matti Latvala, 183; 3. Andreas Mikkelsen,
171; 4. Mads Østberg, 116; 5. Kris Meeke, 112; 6. Thierry Neuville, 90; 7. Elfyn
Evans, 89; 8. Dani Sordo, 87; 9. Hayden Paddon, 84; 10. Ott Tänak, 63
Hodnocení konstruktérů
1. Volkswagen Motorsport, 413 bodů; 2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 230; 3. Hyundai
Motorsport, 224; 4. M-Sport, 181; 5. Volkswagen Motorsport II, 131; 6. Hyundai
Motorsport N, 67; 7. Jipocar Czech National Team, 53; 8. FWRT, 13
* Předběžné