Tyto webové stránky používají cookies tak, aby umožnili co nejpříjemnější uživatelský přístup. Pokračováním v používání těchto našich webových stránek souhlasíte s používáním našich cookies (nezbytných základních cookies). Cookies podléhající povinnému schválení (analytické soubory cookie, funkční soubory cookie, soubory cookie pro osobní obsah) budou nastaveny až po jejich aktivaci. Pokud souhlasíte s používáním cookies, naši partneři (poskytovatelé cookies a IT služeb) zpracují Vaše identifikační údaje. Za tyto webové stránky a soubory cookie odpovídá společnost Porsche Česká republika s.r.o. Další informace o použitých cookies a jejich deaktivaci naleznete v
Povolit cookies
Zavřít

Na cestě za klienty i nižšími emisemi s ředitelem firmy Lematec

Na cestě za klienty i nižšími emisemi s ředitelem firmy Lematec

Typický zaměstnanec brněnské společnosti Lematec, která se věnuje průmyslové automatizaci, potřebuje ke své práci automobil a notebook. A protože už od začátku ve Lematecu hledali cesty, jak se chovat co nejvíce ekologicky, zarezervoval si její ředitel Matúš Levrinc jako jeden z prvních v ČR elektromobil ID.3.

"Naším výsledným produktem je čistý software. Nevyrábíme samotnou linku ani elektro-zapojení, jen píšeme program a naučíme tu linku správně fungovat," vysvětluje Levrinc v brněnském Technologickém parku, kde firma složená především z programátorů sídlí. Většina z jejích 25 zaměstnanců jsou tzv. oživovací technici, kteří pracují na projektech mimo kancelář. Obvykle tedy na místo s konkrétní linkou přijedou s notebookem a postarají se o to, že výroba a příslušné stroje budou fungovat správně a dle zadání klienta. Zhruba polovinu z nich přitom tvoří automobilky, nebo jejich dílčí dodavatelé.

Na jejího ředitele, Matuše Levrince, mělo velký vliv studium ekologie, a tak se i v dopravě snaží chovat odpovědně. "Nejlepší by bylo, kdyby lidé mohli využívat elektromobily k jízdám po městě, protože tam je nejvíce malých aut s dieslovými motory, které škodí ovzduší. Ne všichni však mají peníze na to, aby si koupili nový e-up! nebo elektrické Citigo," vysvětluje. "I proto sympatizuji s nápadem automobilky Volkswagen na vytvoření platformy pro elektromobily, ze které budou vycházet všechny druhy aut," dodává.

V Lematecu využívají k dopravě 17 automobilů na zemní plyn, které pro ně z hlediska ekologické i ekonomické stránky dávají největší smysl. A kde nemají auta na plyn, používají alespoň vozidla na benzin. Jak sám její zakladatel říká: "Snažíme se jít tímto ekologickým směrem už od začátku firmy."

Do Německa a zpátky

Levrinc sám pravidelně dojíždí do Německa, kde zajišťuje projekt nedaleko Augsburgu. Využívá k tomu starší model Tesla. Zhruba šest set kilometrů, což je délka cesty, kterou absolvuje několikrát do měsíce, ještě sice nelze ujet na jeden zátah, ale jedna zastávka na dobití mu nijak zásadně nevadí. Dobíjecí stanici si vybudoval u sebe doma i v garážích firmy a ani na jejich nedostatek na silnicích si nijak nestěžuje.

"Ono se to dá, i když si myslíte, že dobíjecí stanice ještě nikde nejsou, tak nabíjet můžete skoro všude. Když jsem přijel do Německa do hotelu a zeptal jsem se, jestli mají třífázovou zástrčku (byť to jde i z té normální, jen výrazně pomaleji), nebyl to žádný problém," popisuje vlastní zkušenosti.

V minulosti si Levrinc dokonce několikrát vyzkoušel poměrně dobrodružnou cestu. Ve firmě dříve vlastnili jednu z novějších variant automobilu Volkswagen eGolf s kapacitou 35 kWh. Používal ho především Levrinc a má s ním celkově najeto přes 20 tisíc kilometrů. I s dojezdem modelu eGolf, který na dálnici nepřesáhne stovku kilometrů kvůli méně ekonomické jízdě, se přesto vydal na svou běžnou cestu do Augsburgu. "Těch 600 km, které pravidelně jezdím, trvalo 12 hodin," směje se. Ale ani to mu nadšení do elektromobilů nijak nesebralo a naopak si cení jízdních vlastností. "Dnes když si sednu zpět do auta se spalovacím motorem, nemám tam ten výkon. Člověk si na ten komfort rychle zvykne. Můžete celé auto kontrolovat jedním pedálem, i plynulost jízdy je skvělá, žádné řazení. Navíc je to i taková hračka, hrajete si s tím, jak se dá snížit spotřeba, jak se dá jezdit atd," vysvětluje.

Dojezd by sice ještě sám ocenil větší, tedy aby cestu do Augsburgu ideálně zvládl bez zastávky, ovšem moc dobře si uvědomuje, že tento čas teprve musí přijít: "Na ten systém se nedá přejít tak, že ho lidé budou porovnávat s aktuálními auty se spalovacím motorem. Po sto letech vývoje spalovacího motoru, kde se velké společnosti předháněly v efektivitě a konstrukčních možnostech, nejde najednou od zítřka vyhradit team vývojářů, aby udělali elektroauto, které bude ve všem srovnatelné." Ovšem dle Levrince stačí naučit se cestu plánovat, k čemuž mu dopomáhají různé aplikace a mapy. A očekává, že v budoucnosti se situace zlepší.

Komfort, jaký ve voze
se spalovacím motorem nenajdete

Matuš Levrinc byl jedním z prvních lidí, kteří si zarezervovali model ID.3 v Čechách. Plánuje ho využívat jako své firemní auto a měl by mu sloužit i pro osobní účely. Čeho si na vozu nejvíce cení a co od něj očekává i ve srovnání s americkou Teslou? "ID.3 má smysluplnou baterii, smysluplné časy dobíjení a oproti Tesle má na můj vkus lepší ergonomii a zpracování. Kdyby šlo v tom autě mít větší kapacitu baterie a výkon, tak by to bylo super. Na ID.3 je oproti Tesle také dobré to, že ID.3 je malé. Nechci velké auto," vysvětluje nám.

Na závěr si ještě nechává zajímavý poznatek: "Vypozoroval jsem jednu věc u lidí, kteří už si elektrická auta vyzkoušeli nebo které potkávám na dobíječkách. Všichni říkají, že je to přechod k lepšímu, a zpátky už nikdo nejde. Je to jako s mobilním telefonem, někdo chtěl dlouho vydržet u těch starých, ale dnes má smartphone. Hodně lidí odolávalo, ale kolik jich dneska je?"