Pro co nejlepší webový zážitek
Tyto webové stránky používají cookies tak, aby umožnili co nejpříjemnější uživatelský přístup. Pokračováním v používání těchto našich webových stránek souhlasíte s používáním našich cookies (nezbytných základních cookies). Cookies podléhající povinnému schválení (analytické soubory cookie, funkční soubory cookie, soubory cookie pro osobní obsah) budou nastaveny až po jejich aktivaci. Pokud souhlasíte s používáním cookies, naši partneři (poskytovatelé cookies a IT služeb) zpracují Vaše identifikační údaje. Za tyto webové stránky a soubory cookie odpovídá společnost Porsche Česká republika s.r.o. Další informace o použitých cookies a jejich deaktivaci naleznete v informacích o ochraně osobních údajů.
Povolit cookies
Zavřít

Za čistější ovzduší s elektromobilem ID.3 i obnovitelnou energií společnosti Solar Global

Za čistější ovzduší s elektromobilem ID.3 i obnovitelnou energií společnosti Solar Global

Když se František Smolka, manažer skupiny pro výrobu a prodej obnovitelné energie Solar Global, vydal před pár lety do Vysokých Tater vozem se spalovacím motorem vyšší třídy, začalo mu vadit, že čistou přírodu znečišťuje výfukovými plyny. A tehdy se rozhodl, že přejde na elektromobil.

"Před třemi lety jsem učinil zásadní rozhodnutí, že už klasický vůz nekoupím. Rozhodl jsem se tak, když jsem byl ve Vysokých Tatrách. Byl tam fantastický vzduch, a začalo mi vadit čichat výfukové "smrady" z mého jinak skvělého vozidla. Tehdy se ve mně něco zlomilo," vysvětluje.

Smolka je minoritním akcionářem a manažerem několika dceřinných společností v rámci skupiny Solar Global. Ta se zabývá moderní energetikou a obnovitelnými zdroji, konkrétně především stavbou střešních fotovoltaických elektráren, které i servisuje. Dále se skupina věnuje obchodu s elektrickou energií, v majetku má i několik menších vodních elektráren, jako vůbec první v ČR postavila velkokapacitní bateriové úložiště. "Když jsem v roce 2003 začal uvažovat, že změním obor podnikání, nová energetika mi přišla zajímavá. Myslím si, že je to ten správný směr, lepší než pořád pálit uhlí a stavět předražené atomové elektrárny," popisuje svou cestu k ekologické energii.

O obnovitelné energii a jejím kontextu v ČR toho Smolka ví opravdu hodně, mít podstatné know how je ostatně základem jeho práce. Sám tak předestírá aktuální situaci, kdy ačkoliv po roce 2010 u nás vypukl takzvaný solární boom a elektrárny začaly ve velkém přibývat, jejich výstavba se o dva roky později defacto zastavila. ČR tak dle Smolky daleko zaostává za svým energetickým potenciálem: "Existují na to různé studie, a podle nich by výkon v solárních panelech instalovaných na střechách budov šel navýšit až šestkrát."

Nevyužitý potenciál
obnovitelných zdrojů

Momentálně u nás máme solární elektrárny o výkonu 2 000 MW, což je dle Smolky zbytečně málo. Poukazuje přitom na sousední Německo, kde instalovaný výkon dosahuje až na 45 000 MW. Tamní populace je sice podstatně větší, konkrétně asi osmkrát, ale pokud bychom se drželi přímé úměry a chtěli s nimi alespoň v porovnání držet krok, měli bychom mít sluneční elektrárny o výkonu 6 000 MW.

"Lidem a politikům tady nedochází, že až se v Německu technologie zaplatí, budou vyrábět elektřinu téměř zdarma. Některé solární elektrárny fungují ve Španělsku už více jak 20 let a účinnost panelů klesla jen o jednotky procent. Po dvaceti letech vyrábí třeba 90 procent nominálu," popisuje Smolka, kde vidí budoucnost energetiky.

Soběstačný dům

s moderními technologiemi

Udržitelnost je podnikavému Smolkovi vlastní i v osobním životě. Momentálně třeba plánuje přestavbu rodinného domu, do něhož by chtěl vložitt veškeré sesbírané znalosti za poslední roky vhodné pro koncového uživatele, které postupně objevil.

V základu tedy pro novou stavu jako základ zvolil koncept pasivního domu. Veškerou energii by si měl vyrobit sám a hlavním zdrojem energie mají být solární tašky, které jsou na pohled podstatně hezčí než klasické panely a už je od klasické střechy takřka nerozpoznáte. Budova by pak měla obsahovat i tepelné čerpadlo, baterii pro vyvažování přebytků či nedostatků v dodávce energie nebo zásobník na dešťovou vodu. Obecně by pak celý dům měl být prošpikovaný moderními technologiemi.

"V garáži si nechám postavit wallbox, který přes noc auto pohodlně nabije," dodává Smolka. A tím autem by měl být právě Volkswagen ID.3, který by ke svým prvním zákazníkům měl dorazit kolem léta 2020. Smolka sám patří mezi první české prebookery, tedy mezi ty, kteří si první edici vozu předem zarezervovali.

Na silnici bez zápachu,

ale i bezpečněji

Smolka za svůj život vyzkoušel mnoho automobilů různých značek, především ty z vyšší třídy, a sám se považuje za fanouška moderních vozů. Jakožto člověk z oboru udržitelné energie pečlivě sleduje novinky z oboru včetně toho, jak jednotlivé automobilky do elektromobility investují. "A když jsem viděl, že bude představený nový vůz ID.3 neváhal jsem, a řekl jsem si, že splňuje všechny moje vize. Je to auto vhodné pro městský provoz, klasická německá kvalita s dobrým servisním zázemím a dojezdem přes 400 km. To mě přesvědčilo a proto jsem auto ihned objednal," vysvětluje.

"Se značkou Volkswagen mám dobré zkušenosti, byť preferuji jinou německou značku. V rodině máme od roku 2009 VW Polo, které stále skvěle jezdí. Zároveň je ID.3 druhý elektromobil, který byl vyvinutý opravdu jako elektromobil, zatímco jiné automobilky vlastně z auta vyndaly motor a převodovku a nahradili je baterií," vysvětluje hlavní důvody výběru ID.3.

Auto má v plánu využívat především pro soukromé účely, zejména na kratší pojížďky po městě, kde je podle něj snižování emisí a to, že auto prostě "nesmrdí", vůbec nejdůležitější. Zároveň to pro něj bude i testování elektromobilů. A důvod je tam ještě jeden: "Já rád jezdím rychle a vím, že bych tak jezdit nemusel, možná ani neměl. Ale u elektromobilu okamžitě vidíte, že jste online potrestaní za rychlou jízdu. Vidíte, jak vám padá dojezd a tomu nelze uniknout. Je to ukazatel, který nutí řidiče, aby se choval rozumně," dodává. Smolka tedy očekává, že elektromobily by mohly mít i ozdravný účinek v podobě pomalejší a bezpečnější jízdy.

Jejda!
Zdá se, že váš prohlížeč není aktuální. Možná náš web nefunguje optimálně. Většina prohlížečů (ale ne MS Internet Explorer 11 a starší) stále funguje dobře.

Doporučujeme aktualizovat webový prohlížeč!
Nejnovější verze může zajistit dobrý zážitek kdekoli na internetu.

Děkuji za vaši návštěvu a bavte se,
Váš tým Volkswagen
24px/interior (not final) Created with Sketch.