Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.
Rozumím

Výše, rychleji, tišeji.

Co skutečně umí supersportovní vůz s elektrickým pohonem se značkou Volkswagen, jenž se v létě roku 2018 stal vítězem legendárního závodu do vrchu Pikes Peak? Dost na to, aby protnul cílovou čáru v nadmořské výšce 4302 metrů v rekordním čase. A to se stejnou technologií, jaká je použita u rodiny elektromobilů Volkswagen ID.


Převýšení 1440 metrů, 156 úzkých zatáček a vzdálenost 19,99 kilometrů - vše za 7 minut a 57,148 sekundy: po 31 letech, kdy se závodu neúčastnil, a osmi měsících vývoje posunul Volkswagen výkon svého prototypu ID. R Pikes Peak s elektrickým pohonem doslova na vrchol. A sice na vrchol Skalistých hor, při závodu do oblak, nejslavnějšího závodu do vrchu na světě. Tato klasika automobilového sportu v Coloradu je skutečnou legendou. Neustále se měnící počasí a podmínky na trati, teploty pod bodem mrazu a nízká koncentrace kyslíku ve vzduchu z něj činí skutečný test odolnosti.

"Dokonalé podmínky", těší Dr. Franka Welsche, člena představenstva značky Volkswagen Osobní vozy, jenž je zodpovědný za technický vývoj. Pro něj je to velkolepý návrat, který symbolizuje cestu společnosti Volkswagen na vrchol v sektoru elektromobility.

Krajina Skalistých hor

Píše historii automobilového sportu: zkušený pilot Romain Dumas.

Zatímco u spalovacích motorů se v této nadmořské výšce začíná projevovat nedostatek kyslíku, na elektromobil nemá řídký vzduch žádný vliv. Nemoc z nadmořské výšky tak hrozí pouze jeho řidiči. V našem případě jím je 40letý Francouz Romain Dumas. Když Volkswagen naposledy absolvoval závod v roce 1987, byl Dumas ještě chlapcem s velkým snem, kterým byla účast v závodech Formule 1. Závodním jezdcem se pak skutečně stal. A továrním jezdcem Porsche. Jezdil v závodech rallye, účastnil se závodů veteránů a zvítězil v osmi vytrvalostních závodech na 24 hodin, včetně Le Mans, na Nurburgringu a ve Spa-Francorchamps. V roce 2016 zaznamenal třetí nejrychlejší čas ve 102leté historii Pikes Peak.

Navzdory všemu má Dumas i dnes obrovský respekt k horskému závodu. "Využití elektrického motoru představuje výzvu," říká. Musíte kompletně změnit styl řízení, protože auto reaguje jinak. Je to ale jen adrenalin a extrémní podmínky, které ho přitahují - doposud v této klasice zvítězil třikrát. Trofeje, které si odvezl z Colorada, jsou téměř jediné, které má doma. Většinu ostatních daroval. Na historický rekord na vrcholu Pikes Peak hned tak nezapomene.


Pohled do historie: Pikes Peak je druhým nejstarším závodem v USA, který se doposud koná. Poprvé se jel v roce 1916, trval tři dny a zúčastnit se mohl každý, kdo vlastnil automobil nebo motocykl. Titul tak někdy získaly kuriózní, doma vyrobené modely. Například jako v roce 1922, když zvítězilo vozidlo vyrobené z částí, které byly posbírány na vrakovišti. Tento vítězný model je dodnes v expozici muzea v Colorado Springs.

První sportovní vůz se směl zúčastnit poprvé v roce 1953. Dceřiné společnosti automobilky Volkswagen - Porsche a Audi obsazovaly v následujících letech často přední pozice, dokud se Volkswagen sám nevrátil do závodu a získal titul. V roce 2018 se závodu zúčastnilo 56 vozů a 27 motocyklů v šesti třídách - ID. R Pikes Peak startoval v kategorii "Unlimited". V té platí pouze jedno pravidlo: auto musí mít čtyři kola. Zní to jako dobrodružství a dobrodružství to také je. Dovoleno je totiž téměř vše, pokud jde o použitou technologii a motory. Jsou to ideální podmínky pro testování technologií budoucnosti, jako např. elektrického pohonu v extrémních podmínkách.

Test odolnosti tohoto typu je v automobilovém sportu neuvěřitelně náročný. Na rozdíl od jiných závodů se nejedná o dosažení maximálního výkonu. Jedná se o nalezení dokonalé rovnováhy - zlaté střední cesty - mezi rychlostí a manévrovatelností, hustotou výkonu (W/kg) a hmotností. Auto je samozřejmě velmi rychlé: Speciál ID. Pikes Peak má výkon 500 kW, tj. 680 koní, který jej katapultuje z nuly na 100 km/h za pouhých 2,25 sekundy. Krouticí moment dosahuje hodnoty 650 Nm. Dokonce i jeho brzdná energie je měněna na energii elektrickou, která se ukládá zpět do lithium-iontových baterií. Takto si vůz vyprodukuje téměř 20 % potřebné energie sám. Oba elektromotory proto fungují jako generátory. Tato technologie je u elektromobilů standardem. "Doufáme, že nějaké nápady využijeme při vývoji budoucích modelů," říká Welsch.

Volkswagen plánuje již v roce 2020 uvést na trh ID. rodinu - kompletní řadu sériově vyráběných elektromobilů, které bude do roku 2025 následovat více než dvacet dalších modelů. O reálnosti těchto plánů svědčí špičkové výkony modelu ID. R Pikes Peak již dnes. Další vrchol je nutné pokořit.


Mohlo by Vás také zajímat: