Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.
Rozumím

Smart mobility:

Inteligentní mobilita ve městě.


Jak transportovat stále více lidí po městech současného světa rychle a co nejšetrněji k přírodním zdrojům? Smart mobility představuje komplexní systém dopravy ve městě, který je propojený do sítě.

 

Dozvíte se:
- Jaké výzvy stojí před inteligentním městem (smart city) zítřka.
- Jak digitální služby a technologie udržují mobilitu obyvatel měst.
- Co znamenají termíny, jako plánování cesty, mobilita a služby za jízdy.
- Proč roste význam malých elektromobilů.

 

Do roku 2050 bude podle prognózy OSN žít 70 % světové populace v městských aglomeracích. Při přemísťování takových mas lidí z místa A do místa B je nutné udělat něco víc než jen postavit více silnic a parkovacích míst a soustředit se na elektromobilitu. Bude totiž nutné přepravovat lidi přes inteligentní město (smart city) zítřka sofistikovaným způsobem. Infrastruktura a nabídka mobility  ve městech se radikálně změní. Díky různým přístupům k inteligentní mobilitě (smart mobility) by doprava měla probíhat bezproblémovým způsobem, v ideálním případě lze vše zařídit jedním kliknutím. Následujících šest digitálních služeb a technologií již dnes udržuje rezidenty městské lokality mobilní: plánování cesty, sdílení automobilů, inteligentní parkování, spolujízda, služby za jízdy a mikromobilita.

Berlín je v rámci Německa na jednom z předních míst v oblasti intermodální mobility.

1. Plánování cesty: Intermodální cestování

Ve velkých městech existuje celá řada dopravních prostředků pro osobní mobilitu: veřejná doprava s metrem, tramvajemi, autobusy, taxíky, sdílením automobilů, půjčovnami jízdních kol. Vybíráme a kombinujeme různé dopravní prostředky. Pojem "intermodální" mobilita označuje hladký přechod z jednoho typu mobility na další. Speciální aplikace vyznačí vodicí linii skrz tuto džungli tvořenou nabídkou dopravních prostředků. Ať už se jedná o veřejnou dopravu, automobil nebo půjčovnu automobilů - rozhodující již není to, jakým prostředkem, ale jak rychle a efektivně se dostat do cíle. Jednoduchým kliknutím nalezneme nejrychlejší nebo nejpohodlnější cestu při výběru z celého spektra poskytovatelů a různých dopravních prostředků. Tyto integrované nabídky se postupně stávají inteligentnější a propojené do sítě, algoritmy umožňují zahrnout do výpočtů v reálném čase aktuální dopravní situaci, jakož i parkovací možnosti v cíli. Pracuje se také na vývoji integrovaných platebních systémů. Aplikace, které již dnes jsou schopny určit řešení, jež je ekologicky nejvýhodnější, mohou v budoucnu vybrat cesty, které jsou velkým přínosem pro zdraví, protože jejich součástí je chůze nebo jízda na jízdním kole z půjčovny.

2. Sdílení automobilů (carsharing): Vlastnictví je out, sdílení je in

Elektromobily se stanou nedílnou součástí městské mobility a jako součást vozového parku sdílených vozidel budou doplňovat mix mobility v inteligentním městě. Princip je dobře známý: Pomocí aplikace vyhledáte automobil, zarezervujete si ho, nastoupíte a odjedete. Auto je zaparkováno buď na stanici, nebo někde v obchodní čtvrti. Pro dlouhodobější pronájem nebo v oblastech, kde není k dispozici sdílení automobilů, může být dobrou alternativou sdílení peer-to-peer: privátní vlastníci půjčují svá vozidla lidem ze sousedství. Funguje to velmi snadno: Jako pronajímatel nastavíte dobu pronájmu a zveřejníte ji na platformě spolu s fotografiemi a informacemi o automobilu. Poloha automobilu na platformě je vyznačena na mapě. Po rezervaci lze vozidlo otevřít prostřednictvím aplikace pro chytré mobilní telefony. Klasický klíč od auta nahrazují čipy a speciální konektivity boxy.

3. Inteligentní parkování (smart parking): Už žádné další hledání.

Parkování ve městě je chronickým problémem. Jedním možným řešením je sdílení parkovišť, které umožňuje nájemcům nebo vlastníkům soukromých parkovacích míst poskytnout po určitou dobu parkovací místo na soukromém pozemku nebo v garáži ostatním uživatelům. Celá řada aplikací řešících parkování se snaží usnadnit využívání veřejných parkovišť. Aplikace mohou být využity k nákupu parkovacího lístku pro zaparkování přímo na straně silnice nebo k vjezdu na parkoviště, aniž by bylo nutné jít při odjezdu k platebnímu automatu. Vyúčtování poplatku za parkování se provádí konvenční cestou na konci měsíce prostřednictvím inkasa nebo kreditní kartou. Některé start-upy a průmyslové podniky vyvíjejí různá řešení pro inteligentní město (smart city), jako jsou např. radarové senzory na sloupech pouličního osvětlení nebo pozemní senzory, jejichž úkolem je zjistit, zda je příslušné parkovací místo volné nebo obsazené. Na základě těchto informací vytvoří aplikace pro řidiče v reálném čase parkovací mapu. Podobně to funguje také v případě tzv. komunitního parkování: Ultrazvukové senzory instalované ve vozidle permanentně snímají okolí, a vyhledávají volná parkovací místa. A čím více automobilů bude propojeno do sítě, tím aktuálnější a konsistentnější budou informace o parkovištích.

Chytrý mobilní telefon se promění na parkovací hodiny: Díky aplikaci „We Park“ zaplatíte za parkovací místo pomocí Vašeho mobilního telefonu.

4. Spolujízda (carpooling) zažívá svou renesanci

Dnes již nemusíte celé hodiny čekat na stop se zvednutým palcem nebo lepenkovým nápisem, na němž je uveden cíl Vaší cesty. Nemusíte se potit v poledním slunci na dálničním odpočívadle nebo na dálničním přivaděči. Do systému spolujízdy (carpooling) v inteligentním městě (smart city) jsou zakomponována i soukromá vozidla, která se tak promění na veřejné dopravní prostředky. Nalezení vhodných spolucestujících je díky chytrým platformám a aplikacím snadné. Až doposud byly nabídky většinou zaměřeny přímo na lidi, kteří si chtěli rezervovat spolujízdu ve stejném směru nebo spontánně. Mimo centrum zájmu jsou pak společnosti a lidé, jež každý den dojíždějí do zaměstnání. Již nějakou dobu však existují komunity pro spolujízdu, které využívají firmy, univerzity nebo městské správy. Tímto způsobem budou osloveni uživatelé, kteří absolvují každý den stejnou cestu. Spolujízda (carpooling) současně rozvíjí sociální kontakty a rozšiřuje profesní sítě. Ve městech, jako je např. Los Angeles, dokonce mohou plně obsazené vozy jet v dopravní zácpě ve vyhrazených jízdních pruzích.

5. Spolujízda (ride-hailing): Od dveří ke dveřím

Nastupte si prosím: Elektrická kyvadlová doprava MOIA jako doplnění systému veřejné dopravy.

Autobusy a vlaky jsou relativně levné, ale jezdí pouze po určených trasách a podle pevných jízdních řádů. Taxíky naproti tomu jezdí všude, ale jsou drahé. V mezeře mezi těmito dvěma extrémy jsou noví poskytovatelé mobility, kteří poskytují služby spolujízdy, tzv. ride hailing. Stejně jako taxi Vás mohou vyzvednout na téměř kterémkoli místě ve městě. Pro zajištění maximální obsazenosti, mohou v průběhu jedné jízdy cestující, kteří mají podobné cíle, nastupovat i vystupovat. Algoritmus, který běží na pozadí, analyzuje v reálném čase požadavky z vozového parku společně s požadavky zákazníků a určuje optimální trasu jízdy. Aplikace běžící v chytrém mobilním telefonu nasměruje cestujícího na nejbližší nástupní místo, které by mělo být ve vzdálenosti dosažitelné chůzí. V ideálním případě mohou být uspořádány cesty od dveří jednoho domu ke dveřím dalšího nebo přestupy bez čekání na další dopravní prostředky.

Příliš daleko pro chůzi pěšky – příliš blízko pro jízdu autem: Jízda na koloběžce nebo na kole na posledním úseku cesty je většinou příjemná.

6. Mikromobilita: Zvládnutí poslední míle

Nezáleží na tom, zda jste v Šanghaji, Berlíně nebo v Los Angeles: Hlavním tématem ve vývoji perspektivních konceptů pro inteligentní mobilitu v městských aglomeracích je vyplnění mezery v přepravě od domovních dveří k nejbližší zastávce nebo od cílové zastávky do kanceláře. Tato trasa se také nazývá "poslední míle". Místo chůze mohou být využita tzv. malá elektrická vozidla, která jsou malými příbuznými elektromobilu a představují počátek inteligentní mobility (smart mobility) ve městě: monocykly, osobní transportéry, elektrokola, elektro-nákladní kola a e-skútry. Tato skupina elektromobility bude moci v budoucnu využívat jízdní pruhy pro cyklisty a pěší zóny. Poté, co vstoupíte do kanceláře, vezmete si dopravní prostředek buď s sebou, nebo ho odložíte. A první poskytovatelé sdílení těchto dopravních prostředků již samozřejmě čekají ve startovacích blocích. Technologie a digitální obchodní modely týkající se tématu udržitelné mobility v inteligentním městě jsou tak stále na vzestupu.

e-Golf: spotřeba energie (kWh/100 km): kombinovaný provoz - od 13,2 (16" kola) do 14,1 (17" kola); emise CO₂: kombinovaný provoz (g/km): 0; energetická třída: A+