Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.
Rozumím

Ať to prostě udělá sám - parkovací dům budoucnosti.

 

Text Philipp Bittner          Fotografie Volkswagen akciová společnost

Čas je drahocenný a v budoucnosti ho bude nutné jen výjimečně investovat do hledání parkovacího místa. Volkswagen vyvinul inovativní koncept, který řidičům tento čas vynahradí: ParkPilot pro parkování v parkovacím domě najde volné parkovací místo, aniž by k tomu potřeboval lidského řidiče. Další úsporou času pak bude automatické nabíjení elektromobilů v době, kdy bude automobil zaparkován.

Čtyřicet jedna hodin za rok - tolik času ušetří Němci v budoucnosti, když nebudou muset hledat místo k zaparkování. A současně ušetří i na palivu. Jaké by to bylo, kdyby existovala technologie, která by zajistila nabíjení a parkování, zatímco řidič nastupuje do letadla, jde do restaurace nebo se chystá navštívit nějakou akci? Zní to jako science-fiction, ale Volkswagen pracuje na tom, aby se tato vize stala již brzy realitou.

 

Díky ParkPilotu pro parkování v parkovacím domě ve řidič voze Volkswagen pouze vystoupí z před parkovacím domem a dále se už nemusí o nic starat. Automobil automaticky zajede na jedno z volných parkovacích míst v parkovacím domě. Prostřednictvím stisku tlačítka v aplikaci je pak opětovně přivolán k výjezdu. Jednodušeji už to prostě nejde.

 

Za tímto jednoduše vypadajícím manévrem se skrývají komplexní technické procesy, které na sebe musí v každém okamžiku reagovat. "Autonomní řízení v parkovacím domě je daleko komplikovanější než například jízda po dálnici", říká Daniel Mossau, vedoucí projektu "Parkhauspilot" společnosti Volkswagen. "V parkovacím domě máme mimo jiné rampy, obrubníky, zdi a cedule, jež visí ze stropu. Všechny tyto věci musí být automobil schopen rozpoznat. Interpretace situace je extrémně náročná výzva", pokračuje Mossau. Aby každá situace byla spolehlivě vyřešena, přebírají různé technologie pokaždé jiný rozsah úkolu v komplexním manévru. Nezbytné je také vybavení automobilu různými senzory. ParkPilot pro parkování v parkovacím domě spoléhá na dokonalý přehled o okolí automobilu, který zajišťují laserové, radarové a ultrazvukové senzory nebo kamery.




A rovněž parkovací dům může být volitelně vybavený dodatečnou infrastrukturou. K inovativnímu přizpůsobení dochází již u přístupového softwaru. Vstupní závory parkovacího domu se například otevírají a zavírají automaticky a automobily se bez řidiče vydají na cestu ke svému parkovacímu místu. Orientace v prostorách parkovacího domu se uskutečňuje prostřednictvím symbolů, které jsou podobné QR kódu, jež jsou načítány systémem ve vozidle. "Volitelně může být doplněna i další infrastruktura - to závisí na potřebách provozovatele parkovacího domu", říká Mossau. Parkovací místa mohou být například rezervována automatizovanými patníky. Bez problémů lze rovněž uskutečnit, aby elektromobily byly během pobytu v parkovacím domě navedeny k interním nabíjecím stanicím. A čím více infrastruktury je uvnitř parkovacího domu nainstalováno, tím více služeb může provozovatel parkovacího domu svým zákazníkům nabídnout. Přizpůsoben může být i platební systém. Klasické automaty na parkovací lístky mohou být nahrazeny aplikací a poplatky za parkování tak lze pohodlně uskutečnit prostřednictvím chytrého mobilního telefonu.

 

"ParkPilot pro parkování v parkovacích domech však přináší výhody nejenom motoristům", říká Mossau. Provozovatelé parkovišť mohou svá místa využít ještě intenzivnějším způsobem. Automobily potřebují daleko méně plochy pro parkování - mohou být zaparkovány mnohem těsněji k sobě, protože z nich nikdo po zaparkování nemusí vystoupit. Při komunikaci mezi automobilem a infrastrukturou parkovacího domu spoléhá Volkswagen na oficiální normy ISO. V roce 2019 přichází první modelová řada, která je sériově vybavena inovativními komunikačními technologiemi pro výměnu vybraných informací relevantních pro provoz. Těmito technologiemi budou vybaveny modely téměř všech výrobců. Informace tohoto typu budou komunikovány jak mezi vozidly, tak i mezi vozidly a infrastrukturou parkoviště (Car-to-X). Každému je proto zřejmé, že různé systémy od různých poskytovatelů nebude muset instalovat žádný provozovatel parkovacího domu.

TOGETHER - strategie 2025

 

Budoucnost mobility se v první řadě odehrává ve městech a metropolích. Zde je největší potenciál pro změnu. Volkswagen proto směřuje rozsáhlé investice do nových technologií, jako je elektromobilita, autonomní řízení, digitální propojení všech účastníků silničního provozu do sítě a nové služby mobility.

 

Volkswagen se považuje za partnera ve městech, společně s městy vytváří ideje, navazuje spolupráci a realizuje pilotní projekty, jako je např. autonomní parkování na letišti v Hamburku.


V jednom parkovacím domě v blízkosti terminálu na letišti v Hamburku odborníci testovali autonomní parkování s automobily Volkswagen. První zákazníci budou moci novou službu autonomního parkování otestovat na začátku příštího desetiletí.

V blízké budoucnosti budou parkovací domy vybaveny systémem automatické nabíjení. Lze si také představit technologii indukčního nabíjení, při kterém je vozidlo pouze navedeno na nabíjecí desku. Dalším technickým řešením může být (jak ukazuje obrázek) automaticky naváděná nabíjecí pistole.

Jak daleko už pokročili specialisté společnosti Volkswagen, prezentovali v Hamburku. V parkovacím domě letiště v Hamburku prokázali, že autonomní parkování již není jen otázkou budoucnosti. V rámci partnerství mobility s městem jezdily vozy koncernu Volkswagen automaticky po veřejném parkovacím domě - i když ve speciálně uzavřeném prostoru vyhrazeném pro tyto účely.

 

Na začátku nadcházejícího desetiletí by mělo být vše tak daleko, aby se ParkPilot pro parkování v parkovacím domě mohl oficiálně ujmout svých povinností. A nejpozději pak by motoristé měli skutečně přemýšlet o tom, co chtějí dělat s nově získaným volným časem.

 

Technologie budoucnosti
se značkou Volkswagen

Také na domácím parkovišti se vozidlo pohybuje automaticky - prostřednictví dálkově řízeného parkování. Řidič může pomocí chytrého mobilního telefonu ovládat vozidlo se stejným rozsahem funkcí jako systém "Park Assist". Rychlost při parkování a vyjíždění z parkovacího místa je maximálně 5 km/h. Automobil přitom automaticky zastaví před překážkami, když řidič uvolní příslušné tlačítko. Pomocí funkce "dálkově ovládané parkování" je možné také vypnout motor, zatáhnout brzdu a zamknout dveře.


Datum uveřejnění: leden 2019

Podle směrnice 1999/94/ES, v aktuálním znění, je možné další informace o oficiální spotřebě paliva a oficiálních emisích CO₂ nových modelů osobních automobilů získat v příručce "Návod na měření spotřeby paliva, emisí CO₂ a energetické spotřeby nových osobních automobilů", která je zdarma k dostání na všech prodejních místech v rámci celé Evropské unie.

Passat GTE spotřeba paliva (l/100 km): 1,7-1,8 (kombinovaný provoz); spotřeba energie (kWh/100 km): 13,2-13,7 (kombinovaný provoz); emise CO₂ (g/km): 38-40 (kombinovaný provoz); energetická třída: A+.

Mohlo by Vás také zajímat: