Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.
Rozumím

Mikro, ale super. 

 

Text Jan Strahl          Fotografie Benne Ochs

 

Podstatou mikroelektromobility je pohyb po městě, který přináší radost a přitom šetří životní prostředí. To, co zní jako zcela nový zážitek, se brzy může stát každodenní realitou mobility - díky inovativním elektrovozidlům Cityskater a Streetmate se značkou Volkswagen.
Expert na elektromobilitu Christopher Möllers dojíždí z domova do práce. Na místě, kde své auto odstaví, však ještě není v cíli. Brilantní řešení pro absolvování posledního úseku cesty, je uloženo v kompaktním tvaru v zavazadlovém prostoru…

Zvědavé pohledy, zájem projevený tichým mumláním, souhlasné kývaní hlavou chodců - ten, kdo se na veřejnosti potká s oběma génii pracujícími ve společnosti Volkswagen, Carstenen Camrathem a Christopherem Möllersem, zažije spontánní radost. Důvodem pozornosti však není jejich podoba s prominentními sportovními a hudebními celebritami. Za jejich popularitou stojí nápadná futuristická vozítka, se kterými oba přijeli na focení. Bíle lakované designové objekty poháněné elektřinou nesou označení Cityskater a Streetmate. "Je velmi zvláštní, kolik zájmu a pozitivních ohlasů na ulici dostáváme, když jedeme na těchto vozidlech. Mohl jsem již několik exemplářů spontánně prodat", říká Carsten Camrath, vedoucí oddělení mikromobility, jenž u sebe má jeden exemplář designové studie Streetmate. "V sériové produkci nebude cena modelu Streetmate vyšší než značkového skútru se spalovacím motorem", říká Camrath. A pro porovnání okamžitě také definuje oblast použití elektroskútrů: Streetmate má dojezdovou vzdálenost na jedno nabití baterie až 60 km a maximální rychlost až 45 km/h. "Oproti vozítku se spalovacím motorem jezdí lokálně zcela bez emisí a téměř neslyšně", dodává Camrath. Jeho kolega Christopher Möllers doplňuje: "Elektromobily jsou neuvěřitelně efektivní, jejich účinnost je extrémně vysoká. Přibližně 80 % síly vyvíjené elektromotorem se přenese přímo na silnici. U koloběžky se spalovacím motorem je to pouhých 20 až 30 %. Zbytek se v pravém slova smyslu vybublá."

Zde přijde ke slovu Volkswagen Cityskater, například ten, který je uložen v zavazadlovém prostoru. Jeho pomocí je možné absolvovat závěrečný úsek cesty do cíle – tzv. poslední míli. V rozloženém stavu a připravený k použití je Cityskater ve vteřině.

"Jízda na koloběžce Cityskater nebo Streetmate přináší radost. Při příjezdu do cíle budete v pohodě."


Cityskater jezdí ve městě na třech kolech (dvě má vepředu a jedno vzadu). Elektricky poháněné je přitom zadní kolo. Na rozdíl od skateboardu nebo koloběžky má po jedné stupačce s vlastním kolem pro každou nohu. Řídicí tyč zajišťuje potřebou oporu, řízení se uskutečňuje, podobně jako při lyžování, intuitivním přenášením váhy z jedné na druhou nohu. Pomocí držadla vodicí tyče se vozidlo startuje, zrychluje a brzdí.

Nový pocit při řízení i v životě.

Möllers je jako Senior Innovation Manager zodpovědný mimo jiné za model Cityskater, jehož sériová výroba bude zahájena na jaře roku 2019. Na rozdíl od koloběžky dosahuje Cityskater nižší rychlosti do 20 km/h a jeho dojezdová vzdálenost je přibližně 15 km. Tuto elektrotříkolku lze složit a uložit do zavazadlového prostoru auta. Představuje tak řešení pro tzv. "poslední míli" - poslední úsek cesty od auta zaparkovaného např. na záchytném parkovišti na okraji města. Poslední úsek cesty do kanceláře, divadla nebo do nákupního centra tak lze ujet na tříkolce Cityskater. "Nároky na mobilitu neustále rostou a prostor pro automobily se neustále zmenšuje. Proto se doprava v městském prostředí v následujících letech musí enormně změnit. Významným příspěvkem automobilky Volkswagen k řešení této situace je tzv. mikromobilita." Malá vozítka Cityskater a Streetmate jsou v tomto segmentu pouhým začátkem - místo k zaparkování najdou všude, pohybují se téměř bezhlučně a jedou lokálně bez emisí. "Nejsou to však pouze racionální důvody, které hovoří ve prospěch těchto vozítek", zdůrazňuje Camrath. "Jedná se o velmi emocionální produkty, které se postarají o zcela nový pocit ze života ve městě. Jízda na vozítku Cityskater nebo Streetmate přináší zábavu, při stání na červenou můžete hovořit s ostatními, můžete se spontánně zastavit v kavárně a do cíle dorazíte v dobré náladě."


"Tato vozítka nejenom změní mobilitu, ale také vzhled našich měst."


Předpokládá se, že mikroelektromobily nejdříve koupí obyvatelé měst se zájmem o techniku ve věku od 25 do 45 let, protože elektroskútry budou považovat za atraktivní doplněk životního stylu. Möllers měl vývoji vozítek Cityskater a Streetmate jasný názor: "Produkty jsou pro všechny, skutečně pro všechny, kteří se chtějí pohybovat pohodlně a čistě. Lze je bez problémů využívat až do vysokého věku a pro jejich ovládání nejsou nutné žádné mimořádné schopnosti. Kromě privátního využití mohou být vozítka zajímavá i pro obchodní zákazníky, např. pro doručovací služby, které zajišťují dodání zboží na tzv. poslední míli - například na pěší zóně. Tam, kde automobil již dále nemůže nebo nesmí jet, se otevírá prostor pro mikromobilitu." O úspěchu tohoto konceptu neexistují pro Möllera žádné pochybnosti: "Tato vozítka nejenom změní mobilitu, ale také vzhled našich měst. Při plánování budou architekti v budoucnosti brát v úvahu, že všude musí existovat nabíjecí a parkovací místa.

 

Dokonalé digitální připojení k síti.

Pro modely Cityskater a Streetmate budou vytvořeny aplikace, které je prostřednictvím chytrého mobilního telefonu spojí s automobilem. "Aplikace pro Cityskater bude poskytovat informace o zbývající dojezdové vzdálenosti, hlavním rychlostním profilu a ujeté vzdálenosti", vysvětluje Möllers.

 

Funkční vlastnosti aplikace Streetmate jsou však ještě rozsáhlejší. Spárovaný chytrý mobilní telefon ukazuje informace, jako např. aktuální pozici vozidla Streetmate. Navíc v případě pokusu o neoprávněné nastartování vozítka se rozezní alarm. Ostatně, nastartování vozítka je úspěšné pouze v případě, že aplikace vyhodnotí uživatele jako oprávněného řidiče - chytrý mobilní telefon tak funguje jako digitální klíč. Rovněž displej studie (s rozlišením 1 440 × 2 560 pixelů) je možné propojit s chytrým mobilním telefonem - máte tak přístup mj. k navigačním datům.

Jako vedoucí oddělení mikromobility společnosti Volkswagen zná Carsten Camrath výhody modelu Streetmate jako nikdo jiný a je 100% přesvědčen o existujícím konceptu: „Jsem připraven vyměnit moje služební auto za model Streetmate“, říká.

Streetmate je určený pro jízdy na střední vzdálenosti v městském prostředí – např. z jedné městské čtvrti do druhé. Lze jej transportovat ve vertikální poloze nebo na sklopeném sedadle. Ovládání a jízda na koloběžce Streetmate jsou jednoduché – elektrický výkon se ovládá palci na řidítkách. Pro jízdu na elektroskútrech, které schválené pro provoz na komunikacích a pojištěné, je v Evropě povinná helma a platný řidičský průkaz.

Pro Carstena Camratha je samotná aplikace teprve začátek čistě digitálního a mobilního řešení, které zahrnuje všechny možnosti mobility. "V blízké budoucnosti budu všechny služby spojené s mobilitou, které potřebuji, spravovat z jedné aplikace na mém chytrém mobilním telefonu", říká Camrath. "Zatímco si na letišti v jiném městě budu rezervovat sdílený automobil, jež mě dopraví do centra, budu moci řídit nabíjení mého elektromobilu doma. Současně si zarezervuji elektroskútr, na kterém bude možné prozkoumat nákupní pasáže, muzea i pamětihodnosti. A až nadejde čas, aplikace mě upozorní, že se musím vrátit zpátky na letiště, kde je připravený můj Ride-Hailing-Shuttle (poznávací výlet organizovaný přes aplikaci) na domovské letiště a že můj elektromobil je kompletně nabitý pro zítřejší rodinný výlet." Camrah si je jistý, že budoucnost mobility bude nádherně jednoduchá.


Streetmate se svým čistým designem se výrazně překonává těžkopádný vzhled konvenčních (motorových) skútrů. K tomu přispívá také elektromotor integrovaný v náboji zadního kola. Rovněž Cityskater sází na design propracovaný do nejmenšího detailu. Obě vozítka přenášejí vysoké nároky na kvalitu vozů Volkswagen s ohledem na design, materiál a zpracování i do nového segmentu elektromobility.

"Ve svých myšlenkách se už vidím, jak s modelem Cityskater projíždím Central Parkem."


Aktivnější cestování, při kterém jste v těsnějším kontaktu s realitou.

Kromě využití pro každodenní cestování do práce nebo na nákupy, se elektroskútry dají využít také při návštěvách jiných měst - ať již pro komerční účely nebo pro turistické prohlídky. A kam by se oba experti na nové typy mobility nejraději vypravili? "Zcela určitě do New Yorku", odpoví Christopher Möllers bez rozmýšlení. "Líbí se toto město měst a nejlepší by samozřejmě bylo prozkoumat ho se Cityskaterem. Ve svých myšlenkách se už vidím, jak projíždím Central Parkem." Carsten Camrath nedokáže konkrétní město určit, přesto má představu o možném využití - "Všude, kde se zastavím. Myslitelné by také bylo, zcela nově objevit město, ve kterém žiju. Díky modelu Streetmate máte k dispozici dojezdovou vzdálenost i rychlost pro velké poznávací okruhy. Člověk se přitom pohybuje mnohem blíže veškerému dění, vnímá svět aktivněji a určitě tak může objevit zajímavá místa, okolo nichž dříve pouze projížděl." Stejně jako milióny ostatních, kteří v nadcházejících letech budou využívat nové typy mobility od společnosti Volkswagen, chce Camrath zcela novým způsobem prozkoumat místo, kde žije. "Ale nejenom to. Streetmate chci mít vlastně stále u sebe. Bez ohledu na to, zda budu v Dubai, v Jakartě nebo v jakémkoli malém městě na Azurovém pobřeží - tento koncept usnadní život všude a současně zvýší jeho kvalitu."

 

Rádi bychom tímto poděkovali centru AUTOSTADT a centru phæno za spolupráci a podporu.

Technická data modelů Cityskater a Streetmate

 

Cityskater

Pohon: elektrický, elektromotor
Výkon: 450 wattů (maximální výkon)
Baterie: Lithium-Ion
Jmenovitá kapacita: 200 Wh
Maximální rychlost: až 20 km/h
Dojezdová vzdálenost: až 15 km
Hmotnost: < 15 kg
Rozměry: délka 850 mm, výška v provozním stavu 1 170 mm, ve složeném stavu 330 mm

 

Streetmate

Pohon: elektrický, elektromotor
Výkon: 2 kW
Baterie: Lithium-Ion
Jmenovitá kapacita: 1,8 kWh
Maximální rychlost: až 45 km/h
Dojezdová vzdálenost: až 60 km
Hmotnost: 65 kg


Technologie budoucnosti
se značkou Volkswagen

 

Volkswagen se chce stát největším poskytovatelem elektromobility na světě. Volkswagen přistupuje k tomu tématu komplexně a během několika let chce pokrýt celé spektrum elektromobility. Od již prezentovaného konceptu limuzíny vyšší třídy ID. VIZZION přes multivariabilní a ikonicky navržený ID. BUZZ, prostorné SUV ID. CROZZ a kompaktní ID. až k vozidlům mikromobility Streetmate a Cityskater


Datum uveřejnění: prosinec 2018

Vyobrazená vozidla reprezentující mikromobilitu jsou pouze studie, které se velmi blíží sériovým modelům.

 

Mohlo by Vás také zajímat: