Menu
Zavřít



Hubject: Výměnná nabíjecí síť pro elektromobily



Hubject: Výměnná nabíjecí síť pro elektromobily

Text: Phillip Bittner

Fotografie: David Fischer

Volkswagen vždy hledal ideje a koncepty, díky nimž bude mobilita ještě pohodlnější a praktičtější. Koncern se proto podílí i na high-tech start-upu s názem Hubject. Díky výměnné nabíjecí síti berlínské společnosti se vyhledávání nabíjecích stanic a nabíjení vlastního elektromobilu promění na dětskou hru.

Společnost Hubject se sídlem v Berlíně promění díky své výměnné nabíjecí síti s celoplošným pokrytím nabíjení elektromobilů na neskutečně snadnou záležitost. Magické slovo v pozadí je eRoaming. Podobně, jako u mobilních telefonů, bude díky spolupráci různých poskytovatelů po celém světě eRoaming k dispozici zákazníkům. Nabíjecí stanice všech partnerů tak budou fungovat jako obrovská nabíjecí síť, díky níž bude nabíjení elektromobilů velmi pohodlné. Přestanou tak existovat jak hranice jednotlivých zemí, tak i meze systému.

 

Pro řidiče elektromobilů to přináší mnoho výhod. Společnost, založená v roce 2012, ve které má podíl také Volkswagen Group, dala dohromady mozaiku různých poskytovatelů elektřiny a vytvořila tak mapu nabíjecí infrastruktury s celostátním pokrytím. Pokud je vlastní poskytovatel, jako je tomu v případě nabíjecí karty Volkswagen Charge & Fuel Card, partnerem sítě, můžete se svým přístupovým médiem - ať už jde o aplikaci nebo kartu - přistupovat do celé sítě. Platba je pak stejně pohodlná jako v minulosti - prostřednictvím vyúčtování poskytovatele, bez ohledu na to, kde se v nabíjecí síti uskutečnilo nabíjení baterie.

Hubject nabízí také přímý platební styk intercharge direct  pro všechny majitele elektromobilů bez smlouvy o poskytování energie, kteří využívají především nabíjení v soukromí a k veřejným nabíjecím stanicím jezdí jen zřídka. Na stojanech nabíjecích stanic, které tuto nabídku podporují, je umístěn QR kód. To není nic jiného než snadno rozpoznatelný symbol, který lze načíst libovolným chytrým mobilním telefonem bez další aplikace. Po načtení kódu se v mobilním telefonu otevře webová stránka, na které jsou k dispozici ceny za nabíjení, a která umožňuje zvolit dobu trvání nabíjení. Po ukončení procesu zákazník uhradí poskytnutou službu online jedním z běžných způsobů, jako je kreditní karta nebo online platební služba. 

 

Hubject shromažďuje také nejdůležitější informace a zpřístupňuje je partnerům. K nim patří geodata, ceny za nabíjení, výkon stojanů nabíjecích stanic, existující konektory a samozřejmě informace o tom, zda je nabíjecí stanice obsazena či nikoliv. Na základě těchto údajů mohou poskytovatelé elektřiny poskytovat svým zákazníkům komplexní služby v reálném čase, díky kterým bude nabíjení běžnou každodenní realitou. Řidiči elektromobilů tak vždy rychle naleznou další nabíjecí stanici výměnné nabíjecí sítě.

Zvláště při jízdách na krátkou vzdálenost, například po městě, je čistě elektrický pohon optimálním řešením mobility. S modelem e-Golf však ani výlety mimo město nepředstavují problém, protože jeho dojezdová vzdálenost v kombinovaném provozu je až 231 km (WLTP), resp. až 300 km (NEDC).

Díky eRoamingu bude nabíjení elektromobilů pro zákazníky maximálně jednoduché

Nabíjecí proces v nabíjecích stanicích výměnné nabíjecí sítě může být pohodlně spuštěn s přístupovým médiem vlastního dodavatele elektřiny, například pomocí chytrého mobilního telefonu. Všechny stojany nabíjecí stanice výměnné dobíjecí sítě jsou vyznačeny na jedné mapě. U každé stanice jsou také uvedeny ceny nabíjení, nabíjecí výkon stojanu a typy připojovacích konektorů. A samozřejmě také informace, zda je nabíjecí stanice obsazena nebo ne.

Jak Hubject funguje

1. eRoaming 
 Všechny stojany nabíjecích stanic partnerů výměnné nabíjecí sítě fungují jako velká jednotná nabíjecí síť. 

2. Nabíjení

Pokud chce zákazník jednoho partnera výměnné sítě nabíjet elektromobil na nabíjecí stanici druhého partnera, je tento požadavek ve zlomku sekundy předán a je ověřena autorizace v systému. V případě pozitivní odpovědi, se otevře kryt na nabíjecí stanici a proces nabíjení může začít.

3. Platba

Vyúčtování se pak uskuteční pohodlně stejným způsobem jako dříve prostřednictvím faktury od vlastního dodavatele energie, bez ohledu na to, kde se ve výměnné nabíjecí síti uskutečnilo nabíjení baterie.

4. Pokračování v jízdě!

S aplikací Hubject mohou majitelé elektromobilů využívat nabíjecí stanice mnoha různých dodavatelů elektřiny. Platforma spolupracuje s 300 partnery po celé Evropě, zaregistrovala 55 000 nabíjecích míst a nabízí pohodlné možnosti autentifikace a fakturace. Díky tomu vznikla hustá nabíjecí infrastruktura.  

Ale jak vzniká tak obrovská síť? Hubject vyvinul IT jazyk, který systémům umožňuje vzájemně komunikovat. Tento jazyk je zakomponován do systému každého partnera výměnné nabíjecí sítě. Důležitá je také standardizace obchodních a servisních procesů, které Hubject rovněž provádí. Zákazník tak získává jistotu, že všude tam, kde je uvedeno logo výměnné nabíjecí sítě, platí stejná pravidla. To zlepšuje především zákaznický servis. V praxi to funguje na technické úrovni následujícím způsobem: Chce-li zákazník jednoho partnera výměnné nabíjecí sítě nabíjet na nabíjecí stanici jiného partnera, je tento požadavek ve zlomcích sekundy předán a je ověřena autorizace v systému. V případě pozitivní odpovědi, se otevře kryt na nabíjecí stanici a proces nabíjení může začít.

 

Koncept, který přináší výhody nejen pro řidiče elektromobilu. Z výměnné nabíjecí sítě mají prospěch rovněž dodavatelé stojanů nabíjecích stanic a poskytovatelé elektřiny. Roste počet potenciálních zákazníků, stejně jako využití kapacit nabíjecích stanic. Pro firmy je ideální, že síť se zvětšuje s každým novým partnerem, aniž by jej bylo nutné kontaktovat. Aby se síť rychleji rozrůstala, společnost Hubject podepsala rámcové smlouvy s téměř všemi významnými výrobci stojanů nabíjecích stanic a se všemi poskytovateli nabíjecí infrastruktury v Evropě, kteří od počátku dělají nové stojany "Hubject ready".

Nabíjecí stojany označené logem výměnné nabíjecí sítě jsou součástí rozsáhlé sítě poskytovatelů energie a mohou být využity u všech participujících poskytovatelů.

Hubject vytváří síť, z níž mají prospěch všichni - zákazníci i zainteresované společnosti

Všechno v zorném poli

V modelu e-Golf máte vždy přehled o tom, jak daleko ještě dojedete. Lze jej pohodlně nabíjet ze zásuvky ve Vašem vlastním domě, z volitelného wallboxu nebo rychlonabíjecí stanice.

V současné době se na nabíjecí infrastruktuře podílí přibližně 400 partnerů, kteří přispívají hardwarem nebo softwarem a z toho je zhruba 100 dodavatelů elektřiny. V Německu je v současnosti zhruba 80 procent veřejných nabíjecích stanic součástí výměnné nabíjecí sítě. To představuje asi 8 000 dobíjecích míst po celé zemi. Po startu v Německu v roce 2013 následovaly další evropské země a Japonsko. Celosvětově existuje více než 70 000 veřejných nabíjecích stanic, které jsou součástí platformy Hubject. Nyní následujte USA a Čína.

 

I zde by měl platit recept na úspěch společnosti Hubject, který spočívá v absolutní otevřenosti. Při poskytování služeb nabíjení se může zúčastnit každý, ať velký nebo malý hráč. To vytváří jedinečnou škálovatelnost trhu. Hubject vytváří síť, ze které mají prospěch všechny zúčastněné společnosti.

 

A to nakonec pomáhá majitelům elektromobilů. Díky těmto koncepcím a vybudované nabíjecí infrastruktuře dosáhne jízda elektromobilem stavu individuální a neomezené svobody pohybu.

 

 

Technologie budoucnosti
se značkou Volkswagen

V roce 2017 přišla na trh druhá generace technologie modelu e-Golf. Jeho dojezdová vzdálenost (NEDC) je 300 km. Díky tomu je tento elektromobil, který jezdí lokálně bez emisí, vhodný pro většinu těch, kteří v Německu každý den dojíždějí do zaměstnání. Ze statistik vyplývá, že většina z nich ujede denně méně než 50 km.¹

Existuje alternativa i pro všechny majitele elektromobilů bez smlouvy o poskytování energie, kteří k veřejným nabíjecím stanicím jezdí jen zřídka – služba intercharge direct, kterou nabízí společnost Hubject. Díky ní lze prostřednictvím webové stránky pohodlně uhradit cenu za nabíjení, a to buď pomocí platební karty, nebo online platební službou.

Datum uveřejnění: prosinec 2018

1  Podle výzkumu německého Spolkového ministerstva dopravy a digitální infrastruktury.

Podle směrnice 1999/94/ES, v aktuálním znění, je možné další informace o oficiální spotřebě paliva a oficiálních emisích CO₂ nových modelů osobních automobilů získat v příručce "Návod na měření spotřeby paliva, emisí CO₂ a energetické spotřeby nových osobních automobilů", která je zdarma k dostání na všech prodejních místech v rámci celé Evropské unie.

e-Golf spotřeba energie (kWh/100 km): kombinovaný provoz 13,2-14,1; emise CO₂ (g/km): 0; energetická třída: A+, dojezdová vzdálenost (WLTP) je 231 km.

Jejda!
Zdá se, že váš prohlížeč není aktuální. Možná náš web nefunguje optimálně. Většina prohlížečů (ale ne MS Internet Explorer 11 a starší) stále funguje dobře.

Doporučujeme aktualizovat webový prohlížeč!
Nejnovější verze může zajistit dobrý zážitek kdekoli na internetu.

Děkuji za vaši návštěvu a bavte se,
Váš tým Volkswagen
24px/configurator private vehicles Created with Sketch.
24px/configurator private vehicles Created with Sketch.