Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.
Rozumím

Komunikující automobil.

 

Text Volker Marquardt         Ilustrace James Boast

   

V blízké budoucnosti budeme vozidlu nejen vydávat hlasové příkazy, ale budeme s ním také interaktivně komunikovat. Ve společnosti Volkswagen pracuje několik vývojových oddělení na realizaci digitálního hlasového asistenta. Využívají přitom umělou inteligenci, teorii jazyka i počítačovou lingvistiku.

Jedno zcela normální úterní ráno v roce 2025. Digitální hlas oznamuje: "Dobré ráno, Vaše první schůzka je v 9 hodin. Dnes je hodně hustý provoz, měli byste odjet nejpozději v 8 hodin a 10 minut." Řidič se podívá na hodiny, vstane od jídelního stolu, zabalí si věci a jde do auta. Jeho interiér je již temperovaný, a hraje stejná píseň, kterou poslouchal v bytě. S textem "Dobré ráno, v nabídce čerpací stanice sousedního města je dnes cappuccino a benzín", vítá řidiče vlídný ženský hlas z reproduktorů v interiéru vozu. Spustí se navigace a hudba se automaticky přepne na oblíbený seznam skladeb. "Chcete vědět, jaké je dnešní menu kantýny?" Hlas přečte tři pokrmy. "Vybrala jsem pro Vás vtip dne, chcete ho slyšet?" Řidič zavrtí hlavou: "Ne, dnes ne, díky."

 

Ve společnosti Volkswagen jsou budoucí verze digitálního asistenta ve vozidle vyvíjeny ve spolupráci s vývojáři společnosti Carmeq GmbH. Berlínská společnost je 100% dceřinou společností Volkswagen AG. Na nejmodernějších funkcích a pro automobily budoucnosti zde pracuje více než 600 zaměstnanců z 29 zemí. Pokud vstoupíte do oddělení Kim Cedziwoda, kde společnost Carmeq vyvíjí systémy hlasového ovládání, najdete v místnosti tabule s diagramy a šipkami, které rozebírají typické zákaznické dialogy v automobilu. Kromě toho jsou zde diskutovány barevné designové koncepty a počítačoví lingvisté sedí před desítkami obrazovek a převádějí výsledky do algoritmů.

Řidič vyjadřuje, že se cítí být ve stresu. Hraje se proto příjemná hudba, světlo je regulované a je spuštěn masážní program.

"Systém také rozumí mnoha narážkám, vtipům a dvojsmyslům."


Na koncepci uživatelsky orientovaných digitálních asistentů zde pracuje také doktorka Luise Süssenbach. Volkswagen nedávno spolu s Carmeq učinil významný pokrok. "Až doposud musel uživatel ve většině dialogových hlasových systémů vyslovit určitou větu tak, aby správně reagovaly, např. "Prosím nastavte topení na 18 stupňů," vysvětluje doktorka Süssenbach. "S naším novým systémem můžete poprvé mluvit v hovorové řeči. Tímto způsobem lidé systému nejenom zadávají příkazy, ale začínají s ním reálně komunikovat. Je to obrovský krok na cestě k tomu, aby se stal digitálním hlasovým asistentem budoucnosti," říká. Abychom přitom bylo možnévysvětlit jednu z výzev, musí ji trochu rozvést: "Lidská vyjádření jsou často vícesmyslná, správný význam jsme schopni interpretovat často pouze prostřednictvím kontextu. Pomáháme strojům lépe porozumět lidské řeči. S využitím umělé inteligence zprostředkováváme řečovému systému, jak má interpretovat určité vyjádření uživatele." Když řidič například řekne: "Je mi zima", systém reaguje podle kontextu. Může například přímo ukončit možné aktivní funkce chlazení, zvýšit teplotu a výkon topení, zvýšit teplotu vyhřívání volantu nebo zapnout vyhřívání sedadla, resp. zvýšit jeho intenzitu o jednu úroveň. Systém tak zcela individuálně, v závislosti na aktuální situaci, reaguje na vyjádření uživatele. Uživatel tak může zcela svobodně formulovat svá přání a potřeby.

 

Abychom ho to naučili, systém musí být nepřetržitě dostávat data - s různými komentáři uživatelů z celého světa. Z tohoto důvodu procházejí zaměstnanci ulicemi v Paříži, Los Angeles nebo Tokiu a ukazují kolemjdoucím obrázky, které představují typické situace, jež se vyskytují při řízení automobilu. Tisíce odpovědí jsou převedeny do datových záznamů a odeslány do rozpoznávacího softwaru. "Tím systém pochopí mnoho ironických narážek, vtipů a dvojsmyslností. Rozpozná přeřeknutí a většinu dialektů jednoho jazyka", říká David Bischof z oddělení funkční implementace ve Wolfsburgu. Spolu se svým týmem zajišťuje, že koncepty pro dialogy řeči, jazykové filozofie a případy použití jsou integrovány do automobilů a že technologie bude později správně reagovat na nejrůznější přání uživatelů.


Ukazatel stavu paliva se blíží k hodnotě rezervy. Elektronika vozidla zjistila, že je nutné zajet k čerpací stanici a upozorňuje řidiče možnost tankování s příznivou cenou, která je na trase i v dosahu zbývající dojezdové vzdálenosti.

Volkswagen se zabývá také kulturními rozdíly v hlasu, ketrým komunikuje automobil, což je důležité pro akceptování dialogového systému. Po důkladném výběru byl pro každý jazyk zvolen jiný ženský nebo mužský hlas. "Také obsah a styl řeči byly přizpůsobeny kulturním vzorům - například v USA jsou systémy dialogu řeči mnohem rozšířenější, takže uživatelé očekávají rovněž výrazně více iniciativ a delší vyjádření," říká David Bischof.

 

Kromě komfortu má velký význam také bezpečnost. V neposlední řadě je důležité, aby řidič neztratil navzdory všem funkcím a nabídkám koncentraci. Moderní dialogové systémy, které zvládají plnit celou řadu úkolů, aniž by přitom odváděly pozornost od dění v dopravě, zvyšují bezpečnost. "Dnes čelíme dvěma trendům: na jedné straně roste počet asistenčních systémů a současně se do vozidla přidává stále více spotřební elektroniky. Moderní systémy řečových dialogů nám umožňují uspokojit nároky obou trendů a zároveň zvýšit bezpečnost", říká Matthias Pook, který koordinuje vývoj řečových systémů ve společnosti Volkswagen.


"I nadále budeme kontinuálně zlepšovat systémy řečových dialogů!"



Výhody hlasového ovládání jsou evidentní: Řidiči by z bezpečnostních důvodů neměli při jízdě po dálnici používat klávesnici k vyhledávání konkrétní skladby; při využití hlasového ovládání však mohou tyto funkce i nadále bez problémů používat. V některých zemích, jako například v USA, je řidič v určitých situacích přesměrován na ovládání hlasem, protože snižuje nároky na pozornost - a jízda je díky tomu bezpečnější a pohodlnější. Hlasové ovládání je dalším vývojovým krokem směrem k vozidlu budoucnosti, které je chápáno jako digitální řešení mobility.

 

První scénáře lze již zažít se současným modelem Touareg. Zanedlouho bude na trhu první model Volkswagen, se kterým může řidič komunikovat "zcela normálně". "Zákazník si zde už nemusí pamatovat pevné fráze jako 'Ukaž cestu na nejbližší čerpací stanici.' Může také říci: 'Potřebuju benzin!' a pochopí se," říká Süssenbach. S pravidelnými aktualizacemi lze nový systém rozšířit. "V příštích 24 měsících nastane hodně událostí. Získali jsme mnoho zkušeností s našimi vlastními algoritmy učení a s každým novým vozidlem budeme i nadále zlepšovat systémy řečových dialogů," říká Matthias Pook. "Jedná se o první kroky směrem k digitálnímu hlasovému asistentovi budoucnosti."

 

 

Na návštěvě v budoucnosti
mobility

   

V DRIVE, Volkswagen Group Forum (termíny a informace o výstavě najdete na adrese www.drive-volkswagen-group.com), mohou návštěvníci již dnes zažít mobilitu budoucnosti. Výstava nabízí detailní pohled na budoucnost automobilu a představuje nejinovativnější studie vozidel - například modely ID. série. V DRIVE se můžete sami přesvědčit, jak díky zvyšujícímu se stupni automatizace roste význam konceptů ovládání jako je například rozšířená realita (Augmented Reality) nebo ovládání pomocí gest, resp. hlasové ovládání.

 

 


Datum uveřejnění: prosinec 2018

 

Mohlo by Vás také zajímat: