Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.
Rozumím

Pět úrovní na cestě k autonomnímu řízení.

 

Přehled pěti úrovní vývoje automatického řízení ukazuje, jak bude vypadat cesta do budoucnosti. Asistenční systémy jsou pro automatické řízení klíčové technologie. Řidiči automobilů Volkswagen mají již v současnosti zkušenosti s příslušnými funkcemi pro zajištění většího komfortu. Volkswagen navíc prostřednictvím koncepce SEDRIC¹ přestavuje pohled na poslední krok, který vše změní.

Postupná automatizace automobilu přinese nejenom více komfortu do silničního provozu, ale znamená také revoluci v mobilitě. Vývoj k automobilu s automatickým řízením je popsán v pěti úrovních. Již v současnosti je možné vybírat z celé řady inteligentních funkcí, které řidiči pomáhají v různých situacích. Radarové a ultrazvukové senzory monitorují situaci v dopravě, multifunkční kamera v přední části vozu hlídá jízdní pruhy a sleduje ostatní účastníky provozu. V minulosti byly asistenční systémy spíše vzácností, dnes je lze najít ve většině modelů Volkswagen jako součást sériové výbavy.


Úroveň 1: Jízda s asistencí

Ten, kdo dnes jezdí v modelu Golf nebo Passat, má již představu o budoucích možnostech, protože tyto vozy splňují technické předpoklady pro úroveň 1 - asistenční systémy. Adaptivní tempomat ACC udržuje nejenom přednastavenou rychlost, ale současně také zvolený odstup od vpředu jedoucího vozidla. U některých modelů Volkswagen může ACC v kombinaci se systémem pro rozpoznávání dopravních značek reagovat i na aktuální omezení maximální rychlosti. Informace pro systém zprostředkuje radarový senzor a kamera. Do této kategorie patří rovněž asistent pro nouzové brzdění (Front Assist). Systém varuje řidiče akusticky i opticky před hrozící kolizí a připraví automobil na případné nouzové brzdění. Jestliže řidič ve vážných situacích vůbec nereaguje, aktivuje se automatické nouzové brzdění, které by mělo zabránit nejhoršímu. Při použití úrovně 1 automatického řízení - asistenčních systémů - má řidič v každém okamžiku plnou odpovědnost za řízení svého automobilu.



Úroveň 2: Částečně automatizované řízení

Systémy této úrovně přebírají současně více úkolů. Pomáhají řidiči při zrychlování, udržování směru jízdy a brzdění. Příkladem může být komfortní popojíždění v dopravní zácpě. Systémy úrovně 2 podporují v rámci svých možností řidiče také v kritických situacích a maximálním možným způsobem předcházejí nehodám. Do této úrovně patří také dálkově ovládané parkování: Prostřednictvím chytrého mobilního telefonu tak lze automobil zaparkovat i do těsných parkovacích mezer. V průběhu jízdy automobil přebírá část úloh řidiče. Také při využití asistenčních funkcí úrovně 2 zůstává řidič stále odpovědný za řízení vozu.


Úroveň 3: Jízda s vysokým stupněm automatizace

Největší technický skok je z úrovně 2 na úroveň 3. Řidič se poprvé smí zabývat jinými činnostmi než řízením. Automobil automaticky předjíždí a zahajuje úhybné manévry, přidává plyn a brzdí. Systém zná své možnosti a řidič musí být vždy připraven znovu převzít řízení vozu.



Úroveň 4: Plně automatické řízení

Rodina vozů ID. ve stavu studie ukazuje, co bude v budoucnosti možné v úrovni 4 automatického řízení. Integrovaný systém přebírá trvale řízení v definované oblasti použití, jako je např. jízda po dálnici.

K úrovni 4 patří také robotizované taxi jako je koncept SEDRIC¹, který v ohraničené dopravní oblasti, např. ve městě, jezdí zcela automaticky. Již není potřebný žádný řidič a cestující se mohou věnovat jiným úlohám nebo mohou dokonce spát.


Úroveň 5: Autonomní řízení

Vize budoucnosti - koncept ID. VIZZION¹ - je navržen bez volantu. Interiér vozu je definován zcela novým způsobem. Může být využitý pro trávení volného času nebo s podporou příslušných digitálních funkcí pro pracovní účely. Automobily s řízením na úrovni 5 se mohou autonomně pohybovat v kompletně celém provozu. Díky detekci okolního prostředí, trvalému připojení do sítě a chytré komunikaci mezi automobily Car-to-Car již není nutný žádný řidič, a to od započetí jízdy až po dosažení libovolně zvoleného cíle.


Datum uveřejnění: únor 2019

¹ Automobil je studie, která se blíží sériovému modelu.

2  Přehled se odkazuje na obvyklé rozdělení od úrovně 1 do 5 podle standardu SAE/BASt/VDA. Mimořádná pozornost je věnována přechodu od asistované jízdy (úrovně 1 a 2) k automatizované jízdě (od úrovně 3) a s tím související odpovědnosti za ovládání automobilu podle německého právního řádu.

Mohlo by Vás také zajímat: