Menu
Zavřít

Reálný dojezd
modelů ID.

Reálný dojezd
modelů ID.

Ať už je cíl Vaší cesty blízko nebo daleko s modelem ID. se k němu dostanete vždy pohodlně. Rádi bychom Vám však vysvětlili, proč se udávaná dojezdová vzdálenost podle standardu WLTP a skutečný dojezd ne vždy shodují, přestože vyrážíte s plně nabitou baterií.

Co znamená hodnota dojezdové vzdálenosti podle standardu WLTP?


Pro lepší orientaci při pořízení elektromobilu byl ustanoven celosvětově harmonizovaný postup měření dojezdové vzdálenosti, který je závazný pro všechny výrobce. K určení dojezdové vzdálenosti elektromobilu se používá postup podle měřicího standardu WLTP. Aby se zajistilo, že měření se uskutečňuje při stejných podmínkách, nezohledňují se různé faktory, jež ovlivňují spotřebu - například styl jízdy. Dojezdová vzdálenost podle standardu WLTP je určována podle pevně definovaných jízdních cyklů ve městě, na silnici mimo město a na dálnici - jedná se tedy o průměrnou hodnotu, která se může v reálném provozu lišit.

Faktory, které mohou ovlivnit normovanou dojezdovou vzdálenost

 

Kapacita baterie je jedním z nejdůležitějších technických parametrů elektromobilu. Čím větší je kapacita baterie, tím větší je jeho dojezdová vzdálenost. Zní to jednoduše, avšak při každodenním využívání je to poněkud složitější. Vlivem různých faktorů se dojezdová vzdálenost v reálném provozu může od průměrného dojezdu stanoveného podle normy WLTP lišit.

Jeden příklad: Řidič X spěchá a jede rychle do cíle při nízké venkovní teplotě se zapnutým topením na plný výkon bez předehřátí vozu, zatímco řidič Y si vůz před jízdou předehřeje a jede v klidu s dostatečným časovým předstihem. V tomto případě může řidič X ztratit až 50 % dojezdové vzdálenosti udávané podle standardu WLTP. Je to způsobeno vysokými energetickými ztrátami, které jsou dané rychlou jízdou a vyhříváním interiéru v jejím průběhu, zatímco řidič Y mohl díky předehřátí interiéru a mírnému stylu jízdy ušetřit energii baterie a téměř dosáhnout dojezdové vzdálenosti stanovené podle normy WLTP.

Určení dojezdové vzdálenosti v reálném provozu

 

Na rozdíl od konvenčního pohonu s využitím spalovacího motoru ovlivňují spotřebu energie a tím dojezdovou vzdálenost významným způsobem tzv. přídavné spotřebiče. Faktory, jako je rychlost, klimatizace nebo topení, hrají velkou roli v tom, že dojezdová vzdálenost s plně nabitou baterií může být relativně nízká. K tomu se přidávají i další faktory, jako je např. zatížení. Není tedy divu, že standardizovanou dojezdovou vzdálenost je obtížné stanovit, protože do značné míry závisí na konkrétním chování řidiče při využívání vozidla.

Pro získání představy o skutečné dojezdové vzdálenosti udává Volkswagen kromě její normované hodnoty podle standardu WLTP také orientační hodnotu dojezdové vzdálenosti, která představuje interval dojezdu, kterého bez nutnosti nabíjení dosáhne v celoročním průměru 80 % všech řidičů modelu ID. Spodní hranice udávaného intervalu zde na rozdíl od normované dojezdové vzdálenosti pokrývá např. také jízdy po dálnici při mírných rychlostech okolo 120 km/h a jízdy při nízkých teplotách v zimním období.

Normovaná dojezdová vzdálenost při každodenním využití


Pro určení normované dojezdové vzdálenosti se v rámci testovacího postupu podle standardu WLTP nezohledňují žádné faktory, které by rozlišovaly každodenní využívání elektromobilu jednotlivými řidiči. Přídavné spotřebiče, jako je topení nebo klimatizace, jsou při testu vypnuté, venkovní teplota je vždy 23 stupňů a vozidlo absolvuje jízdu stanovenou, mírnou rychlostí. Tímto způsobem se určí průměrná hodnota, kterou lze v reálném provozu dosáhnou jen zřídka. Stačí například studený start při vnější teplotě pod bodem mrazu, aby se i s baterií nabitou na plnou kapacitu zobrazil dojezd, který je mnohem nižší než dojezdová vzdálenost podle normy WLTP.

 

Pohodlně i při cestování na středně dlouhé a dlouhé vzdálenosti


Vaše ID. splní Vaše nároky i v případě, že jej budete využívat pro jízdy na delší vzdálenosti a ne jenom pro krátké jízdy v městském provozu. Například model ID.3 Pro (spotřeba energie (kWh/100 km): kombinovaný provoz - 13,4; emise CO₂ (g/km): kombinovaný provoz - 0; energetická třída: A+) ujede vzdálenost 800 km¹ při mírné rychlosti po dálnici bez použití přídavných spotřebičů s pouhými třemi 30minutovými zastávkami na dobití baterie u rychlonabíjecích stanic. Model ID.4 Pro (spotřeba energie (kWh/100 km): kombinovaný provoz - 16,2; emise CO₂ (g/km): kombinovaný provoz - 0; energetická třída: A+) zvládne za stejných podmínek dokonce 1 000 km². Na delší vzdálenosti však můžete pohodlně cestovat i bez zastávek na nabíjení - s modelem ID.3 Pro lze ujet až 426 km (WLTP)³.

Uvedené hodnoty spotřeby a emisí jsou získávány předepsaným způsobem měření. Od 1. 9. 2017 platí při homologaci pro určování spotřeby paliva a emisí CO₂ některých nových osobních automobilů a lehkých užitkových vozů nový, celosvětově harmonizovaný standard WLTP (World Harmonised Light Vehicle Test Procedure), který realističtějším způsobem vystihuje skutečné podmínky provozu. Od 1. 9. 2018 standard WLTP postupně nahrazuje dosavadní standard NEDC (nový evropský jízdní cyklus - New EuropeanDrivingCycle). Z důvodu postupu měření, který se více blíží provozu automobilu v reálných podmínkách, jsou hodnoty spotřeby paliva i emisí CO₂ v mnoha případech vyšší než při měření standardem NEDC. Z tohoto důvodu mohou od 1. 9. 2018 nastat změny ve zdanění vozidel. Více informací o rozdílech mezi WLTP a NEDC získáte u prodejců automobilů Volkswagen nebo na adrese www.volkswagen.cz/znacka-a-technologie/wltp. Aktuálně jsou pro komunikaci stále povinné hodnoty stanovené při měřicím cyklu NEDC. U nových vozidel homologovaných podle standardu WLTP jsou hodnoty NEDC odvozeny od hodnot WLTP. Udávání hodnot získaných podle standardu WLTP je až do jeho povinného zavedení pouze dobrovolné. Protože jsou hodnoty spotřeby paliva a emisí CO₂ získané podle standardu NEDC udávány v určitém intervalu, nevztahují se na konkrétní vozidlo a nejsou součástí nabídky, ale slouží pouze pro účely srovnání jednotlivých typů vozidel. Dodatečná výbava a příslušenství (nástavby, pneumatiky atd.) mohou mít za následek změnu jízdních parametrů, např. hmotnosti, valivého odporu či aerodynamických vlastností, a mohou tak kromě počasí a podmínek v dopravě rovněž ovlivnit spotřebu paliva, resp. energie, emise CO₂ a jízdní výkony vozidla. Více informací o oficiálně udávané spotřebě a oficiálních emisích CO₂ nových modelů osobních automobilů získáte v Návodu na měření spotřeby paliva, emisí CO₂ a energetické spotřeby nových osobních automobilů, který je zdarma k dostání na všech prodejních místech v rámci celé Evropské unie nebo na adrese www.dat.de/co2.

1) Nabíjecí časy a dojezdové vzdálenosti po připojení k nabíjecí stanici se stejnosměrným proudem s nabíjecím výkonem 100 kW za podmínek nabíjení podle standardu WLTP. Dojezdová vzdálenost závisí na spotřebě, resp. volbě různých jízdních módů.

2) Nabíjecí časy a dojezdové vzdálenosti po připojení k nabíjecí stanici se stejnosměrným proudem s nabíjecím výkonem 125 kW za podmínek nabíjení podle standardu WLTP. Dojezdová vzdálenost závisí na spotřebě, resp. volbě různých jízdních módů.

3) Dojezdová vzdálenost modelu ID.3 Pro optimalizovaného pro největší dojezd s využitelnou kapacitou baterie 58 kWh stanovená na válcové testovací stanici podle zkušebních cyklů celosvětově harmonizovaného standardu WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure). Skutečná dojezdová vzdálenost je v praxi odlišná od hodnoty udávané podle standardu WLTP a závisí na jízdním stylu, rychlosti jízdy, použití komfortních a přídavných spotřebičů, vnější teplotě, počtu spolujezdců a zavazadel a výškovém profilu trasy jízdy.

Jejda!
Zdá se, že váš prohlížeč není aktuální. Možná náš web nefunguje optimálně. Většina prohlížečů (ale ne MS Internet Explorer 11 a starší) stále funguje dobře.

Doporučujeme aktualizovat webový prohlížeč!
Nejnovější verze může zajistit dobrý zážitek kdekoli na internetu.

Děkuji za vaši návštěvu a bavte se,
Váš tým Volkswagen