Zavřít

Dva v jednom: plug-in hybrid spojuje výhody elektromobilu a klasického spalovacího motoru

Jak to funguje?

Plug-in hybrid (tzv. PHEV = Plug-in Hybrid Electric Vehicle) je automobil s kombinovaným pohonem spalovacího motoru a elektromotoru. Ten zásobují energií baterie, které lze dobít z elektrické sítě (ale i jízdou). Proč to všechno? Elektromobily jsou budoucnost, ale pro někoho je stále nepředstavitelné být závislý jen na bateriích a dobíjení. Plug-in hybridy představují ideální kompromis. Ve městě jezdí zcela bez emisí na elektřinu, na delší trasy vůz pohání spalovací motor, kterému navíc k vyššímu výkonu pomáhá elektromotor (a tím i k nižší spotřebě a emisím).

Které modely Volkswagen jsou PHEV?

Golf eHybrid/GTE, Passat GTE, Arteon eHybrid, Tiguan eHybrid, Touareg R. Všechny tyto Volkswageny už umí být elektromobilní. Jejich elektrický dojezd se pohybuje v desítkách kilometrů. Zkrátka: přes týden jezdíte levně do práce a na nákupy na elektřinu s nulovými lokálními emisemi a bezhlučně. Když však potřebujete o víkendu vyrazit dál, nemusíte se bát omezeného dojezdu elektromobilu. Prostě dál pokračujete na benzin a energii do baterií nabijete buď při samotné jízdě a nebo až v cíli.

 

Univerzální voják

Plug-in hybrid má opravdu široké spektrum použití. Protože většina lidí jezdí denní trasy do 20 kilometrů a dál se vydávají buď jen o víkendu či na dovolenou, představuje pro ně hybrid s externím dobíjením ideální řešení. Musí se však používat tak, jak se používat má, tedy pravidelně dobíjet ze sítě. Ideálně přes noc doma ze zásuvky.

Z praxe PHEV

Pracujete ve městě a z širší periferie dojíždíte do kanceláře 30 kilometrů. Ráno odjíždíte s nabitým GTE a bez emisí a hluku se dopravíte do zaměstnání. Tam zapojíte PHEV do zásuvky a za 5 hodin máte nabito na cestu domů. O víkendu jedete na Moravu a když vám po 40 kilometrech dojde elektrická energie, automaticky se nastartuje spalovací TSI a doveze vás další stovky kilometrů. Snadné.

Při zpomalování hybridní systém ukládá energii do velké baterie, z níž pak čerpá elektromotor. Dobíjet baterii umí i spalovací TSI za jízdy.

Pro koho ten hybrid je?

PHEV dává smysl v případě, že přes týden najezdíte po městě a okolí denně kolem 50 kilometrů a můžete ho dobíjet za levný noční proud, případně přes den ve firmě "zadarmo". Akumulátory lze navíc dobíjet rekuperací (když vůz jede setrvačností třeba z kopce, nebo dojíždíte ke křižovatce), ale jako generátor energie může posloužit i spalovací motor.

Kolik ušetříte?

Kromě výrazně nižších nákladů za samotnou jízdu majitel hybridu neplatí silniční daň, dálniční poplatek a parkování ve městech. 

Není hybrid jako hybrid

Hybrid nemusí být jen s externím dobíjením ze zásuvky, plnohodnotným elektromotorem a velkými bateriemi (PHEV). Existuje i jednodušší (a levnější) řešení s pouze pomocným elektromotorem. Nazývá se mild-hybrid (MHEV) a příkladem je Golf e-TSI. Malý elektromotor a akumulátor pracující v síti 48 V se starají nejen o "boost" při akceleraci, ale hlavně o efektivnější plachtění s vypínáním motoru při jízdě. Tím šetří palivo a emise. Nelze ho však externě dobíjet. V obou případech jezdíte levněji a ohleduplněji k životnímu prostředí. A o to by nám mělo jít všem.

 

Každý plug-in hybrid má spalovací motor, elektromotor a baterie. Je schopný jízdy v hybridním režimu (TSI + elektro) i čistě na elektřinu.

Proč jezdíme s hybridem

"Plug-in hybrid jsme si vybrali z několika důvodů, nicméně řeknu vám to na rovinu: tím hlavním bylo parkování," říká řidič hybridu Jan Novák z pražské firmy Panorama. "Sídlíme na Praze 6 a kvůli modrým zónám potřebujeme zaparkovat v klidu na ulici. Když jedu na jednání do centra, prostě jen auto postavím na modrou a je to. Samozřejmě mě baví i moderní technologie - v pronájmu máme Passat GTE - dokážu s ním 'na baterku' ujet i 60 km a přes týden se s ním umím pohybovat tak, aniž bych nastartoval benzinový motor. Do práce to mám asi 25 kilometrů, v kanceláři vůz píchnu do zásuvky, a i s pojížďkami po Praze a cestou domů mi to vyjde akorát, že přes noc dobiji za výhodnější noční tarif a ráno jedu opět na elektriku. Při ranních odjezdech od domu neruším lidi hlukem studeného motoru, jen 'zabzučím' elektromotorem," dodává Jan Novák.

Hybridní systém lze konfigurovat a ovládat přes dotykové rozhraní. Anebo to vše nechat v automatickém režimu.

Jejda!
Zdá se, že váš prohlížeč není aktuální. Možná náš web nefunguje optimálně. Většina prohlížečů (ale ne MS Internet Explorer 11 a starší) stále funguje dobře.

Doporučujeme aktualizovat webový prohlížeč!
Nejnovější verze může zajistit dobrý zážitek kdekoli na internetu.

Děkuji za vaši návštěvu a bavte se,
Váš tým Volkswagen