Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.
Rozumím
Zavřít

Počátky elektromobility se značkou Volkswagen Zpět do budoucnosti

Počátky elektromobility se značkou Volkswagen Zpět do budoucnosti

Elektromobilita je v současnosti přítomna již téměř všude. Přesto mnozí z nás nevědí o počátcích této technologie budoucnosti. Rozhodli jsme se proto setkat se s někým, kdo již před 50 lety uvedl do provozu elektrické vozy: doktor Adolf Kalberlah, průkopník z prvních let elektromobility.

Když společnost Volkswagen v roce 1970 založila Centrum pro budoucí výzkum, Kalberlah měl pracovat s malým týmem na vývoji první "pohonné jednotky budoucnosti" společnosti Volkswagen. Jako elektrochemik a specialista na výzkum baterií byl ideální pro roli, jejímž hlavním cílem bylo nastartovat rozvoj elektromobility. Zatímco všichni ostatní ještě byli ve fázi výzkumu, Adolfu Kalberlahovi se podařil průlomový úspěch: on a jeho desetičlenný tým vyvinuli bateriový systém. Testovali procesory pro řízení motoru a - za pouhé dva roky - mohlo první vozidlo vyjet na silnici: T2 Bulli s elektrickým pohonem.

Možná se ptáte, proč Volkswagen začal pracovat na tak ambiciózním systému už v 70. letech? Odpověď je jednoduchá: V té době lidé předpokládali, že v 90. letech dojde k vyčerpání zásob ropy. To je důvod, proč západní Německo mělo iniciativu známou jako "neděle bez aut".

Navzdory všem obavám a předpovědím nedostatek ropy nenastal. Nicméně se zrodil Bulli T2 Camper s elektrickým pohonem a stal se ideálním automobilem pro městské prostředí: Při jednom nabití baterie s ním bylo možné ujet přibližně 70 km a ani dobíjení nepředstavovalo žádný problém - nabíjecí kabel stačilo jen pohodlně zapojit do běžné domácí zásuvky s napětím 220 voltů. Byl to revoluční úspěch. Jedinou nevýhodou byla hmotnost pohonu, který sám vážil téměř tunu. Pravidelná nutná údržba baterie pak byla opravdovou výzvou. Řešením byla technologie rychlé výměny, která umožňovala výměnu vybité baterie za plnou.

ADOLF KALBERLAH

Elektrochemik a odborník v oblasti výzkumu baterií.

  • Bulli T2 vybavil elektrickou baterií.
  • Vyvinul první Golf s elektrickým pohonem.
  • Dovedl Golf I City STROMer malé výrobní série v 80. letech.

Info

  • Bulli T2 s elektrickým pohonem
  • Maximální rychlost: 70 km/h
  • Dojezdová vzdálenost: cca 70 kilometrů
  • Hmotnost olověných akumulátorů: 850 kilogramů
  • Doba nabíjení: 10 hodin

 

Údaje o hmotnosti

  • Pohotovostní hmotnost vozu T2 Transporter s elektrickým pohonem (1972): 2,2 tuny
  • Hmotnost baterie vozu Transporter s elektrickým pohonem: 850 kg > v té době těžší než hmotnost modelu VW Brouk
  • S bateriemi více než: 3 tuny

Senzace: první Bulli s elektrickým pohonem.

Tím však vše neskončilo: Kaberlah a jeho tým pokračovali ve zkouškách a ladění detailů. Jejich snažení poháněla vize mobility budoucnosti s využitím elektrického pohonu. V roce 1976 T2 následoval první model Golf s elektrickým pohonem. A když muzeum moderního umění v New Yorku vypsalo v tom samém roce svou soutěž o nalezení taxi budoucnosti, Kaberlah a jeho CityTaxi - elektrický transporter T2 s hybridním pohonem - se stali prakticky přes noc slavnými. Po svém návratu z New Yorku do Německa byl označován jako "otec elektrického pohonu". Se žlutým vozem e-Bulli přijel do televizního studia na živé vysílání s názvem "Die aktuelle Schaubude".

"Byli jsme hrdí na náš Transporter s elektrickým pohonem. Zdálo se, že je perfektní alternativou pro jízdy na krátké vzdálenosti: v komunálních vozových parcích, jako servisní vozidlo nebo jako vůz pro místní doručovací služby."

Pan "e-mobilita" vypráví úsměvné příhody, které jsou spojené s modelem e-Bulli.

Budoucnost v malé sérii.

V roce 1981 byla zahájena výroba malé série vozu Golf I City-STROMer, která byla určena pro účely testování. Kaberlah sám využíval elektrický Golf téměř denně. A ať už jde o epizody, kdy se u jeho vozu s elektrohybridním pohonem zcela vybila baterie, nebo o chybějící emisní známce na poznávací značce - zážitky s jeho e-Autem vyvolávají na jeho tváři dodnes úsměv.