Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.
Rozumím
Zavřít

Už žádné výměny oleje Elektromobily v servisu

Už žádné výměny oleje Elektromobily v servisu

Údržba a péče o elektromobil se liší od vozů s klasickým spalovacím motorem: Elektromobil nemá zapalovací svíčky, výfuk ani převodovku. To šetří čas i peníze. Pravidelná údržba je však samozřejmě důležitá.

Dozvíte se:

  • Proč musejí elektromobily jen zřídkakdy do servisu.
  • Jak se liší údržba elektromobilů ve srovnání s vozy s benzínovým nebo naftovým motorem.
  • Co můžete dělat, abyste minimalizovali opotřebení.
  • Čemu byste měli při výběru servisu věnovat pozornost.

 

Z důvodu odlišného pohonu není u elektromobilů již potřeba celá řada součástí vozů s konvenčním pohonem. Mezi ně patří vzduchové, palivové a olejové filtry, chlazení motoru, zapalovací svíčky, ale také části podléhající opotřebení, jako například výfukový systém nebo spojka. V elektromobilech jsou využívány synchronní třífázové elektromotory, které nemají opotřebitelné kluzné kontakty (kartáče) a nepotřebují tak prakticky žádnou údržbu. Elektromobily navíc nepotřebují ani žádnou manuální převodovku. Stručně řečeno, méně komponent znamená také nižší náklady na údržbu.

Méně komponent, menší nároky na údržbu

K součástem, které vyžadují, stejně jako doposud, pravidelnou údržbu, patří brzdy. Ty jsou však u elektromobilu zatěžovány méně a jejich součásti mohou proto být méně často obnovovány. To je způsobeno mimo jiné rekuperací. Při brzdění je totiž kinetická energie automobilu přeměňována na energii elektrickou, která je následně znovu využívána. Rekuperace působí také jako motorová brzda, takže brzdový systém je méně namáhaný a neopotřebovává se tak rychle jako u vozů se spalovacím motorem. Kromě toho musí být zkontrolováno řízení, klimatizace, kola a pneumatiky. Kontrolu je nutné provádět v obdobných intervalech jako u osobních vozů se spalovacím motorem.

Zatímco některé typické součásti spalovacího motoru odpadají, na druhé straně jsou do seznamu údržby přidány speciální prvky elektromobilu. Mezi ně patří baterie, která je kontrolována vizuálně: V rámci všeobecné údržby je podroben pečlivé kontrole připojovací konektor nabíjení a nabíjecí kabel, stejně jako stav baterie.

Sledujte stav baterie

Většina elektromobilů je vybavena lithium-iontovou baterií. Pokud chcete nakládat s Vaší baterií šetrným způsobem, neměli byste nechat baterii po dlouhou dobu s nižším stavem nabití než 20 %. Podobně jako u chytrých mobilních telefonů, které jsou rovněž napájeny lithium-iontovými bateriemi, ovlivňuje životnost baterie elektromobilu způsob jejího nabíjení. Nabíjení pomocí střídavého proudu, např. z běžné domovní zásuvky, je výhodnější než z veřejné rychlonabíjecí stanice.

Vzhledem k tomu, že baterie je nejdražším výměnným dílem automobilu, vyplatí se o ni vždy řádně pečovat. Majitelé automobilů s elektromotorem by měli věnovat pozornost ještě jedné součásti, která podléhá opotřebení - pneumatikám. Elektromobily mohou při rozjezdu vyvíjet mnohem vyšší krouticí moment než většina ostatních vozidel. Je-li hodně často vyvoláván vysoký krouticí moment, jde to na úkor výšky profilu pneumatik. Přiměřená akcelerace se proto určitě vyplatí. Při nákupu a údržbě pneumatik je proto třeba zvážit speciální požadavky, které jsou u elektromobilů na tento díl kladeny.

O 35 % menší náklady na údržbu než u vozu se spalovacím motorem

Přestože elektromobily mají ve srovnání s automobily s konvenčním spalovacím motorem některé odlišné požadavky na pravidelnou údržbu, jsou podle zjištění německého Institutu pro motorová vozidla (Institut für Automobilwirtschaft, IFA) náklady na údržbu a opravy elektrických vozidel o 35 % nižší než náklady u srovnatelných vozidel se spalovacím motorem. Podle nedávno publikované společné studie německého Institutu pro motorová vozidla (Institut für Automobilwirtschaft) a DEKRA budou v roce 2020 celkové náklady na elektrická vozidla, které zahrnují nákup, spotřebu elektřiny, pravidelnou údržbu a opravy, o 3,2 procenta nižší než u vozů se spalovacím motorem, a to bez započítání environmentální podpory nebo možnosti bezplatného nabíjení.

Když nadejde čas pravidelné servisní údržby, můžete si pro její provedení zvolit kterýkoli servis, který je schopen provést údržbu podle údajů výrobce. Práce na vysokonapěťovém systému však mohou být prováděny pouze ve speciálně vyškolených firmách s náležitým vybavením. Aby bylo možné bez zbytečného odkladu provést příslušné úkony, musí mechanik před zahájením práce na vozidle zkontrolovat, zda je vysokonapěťový systém skutečně bez napětí. Základní pravidlo tedy zní: Ten, kdo pro provedení pravidelné údržby navštíví dílnu disponující potřebnou odbornou certifikací, si můžete být jist, že budou splněna všechna nezbytná kritéria.