Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.
Rozumím

Jak mohu elektromobil nabíjet?

Snadné nabíjení Vašeho elektromobilu. Elektromobilita trvale změní naše zvyklosti, pokud jde o doplňování energie do našich automobilů. Konečně už nemusíte jezdit k čerpací stanici. Baterii Vašeho elektromobilu můžete dobíjet téměř kdekoli: doma ze síťové zásuvky 230 V, z wallboxu, u veřejných nabíjecích stanic nebo z rychlonabíjecích stanic. Jakmile to jednou zkusíte, brzy zjistíte, že je to téměř stejně snadné jako nabíjení Vašeho chytrého mobilního telefonu.

Co byste měli vědět o hardwaru pro Váš elektromobil.

Stačí jen zapojit zástrčku a energie přitéká.

Wallbox je zásuvka s vysokým výkonem, která je nainstalována na stěně a je určena pro domácí použití. Jedná se o volitelnou výbavu a v současné době Vám dává k dispozici maximální nabíjecí výkon až 11 kW. Pokud nabíjíte elektromobil z volitelného wallboxu, stačí pouze připojit konektor nabíjecího kabelu do zásuvky vozidla. Podobně komfortní je rovněž nabíjení z nabíjecí stanice, kterou máte k dispozici u Vašeho zaměstnavatele. Nabíjecí kabel je u tohoto typu nabíjecí stanice většinou její standardní a pevnou součástí. Pokud u veřejné nabíjecí stanice není žádný pevně instalovaný nabíjecí kabel, můžete snadno použít nabíjecí kabel dodávaný s vozidlem, který byste měli vždy vozit v zavazadlovém prostoru.

Existují dva různé typy nabíjení.

Nabíjení střídavým proudem (AC)

Nabíjení je v podstatě rozděleno na dva typy. Při nabíjení z veřejné sítě je nutné pomocí usměrňovače, který je instalovaný voze, přeměnit střídavý proud na požadovaný stejnosměrný proud.

Nabíjení stejnosměrným proudem (DC)

Při druhém typu nabíjení - nabíjení stejnosměrným proudem - je střídavý proud již přeměněn na stejnosměrný ještě předtím, než se dostane do vozidla - například v nabíjecí stanici. Výhodou je, že v průběhu nabíjení lze dosáhnout vyššího nabíjecího výkonu - například při nabíjení na dálnici - což automaticky zkracuje čas potřebný k nabíjení.

Existují dva typy připojovacích konektorů.

Připojit, nabít, odemknout a odpojit - tak jednoduše lze nabíjet Váš elektromobil. V loňském roce byly v Evropě zavedeny dva standardy pro připojovací konektory.

Konektor Mennekes
Konektor Combo 2

"Konektor Mennekes" (Typ 2) je určen pro pomalé nabíjení a odpovídá evropskému standardu pro nabíjení střídavým proudem. Většina veřejných nabíjecích stanic je vybavena alespoň jednou zásuvkou Typ 2.

Nabíjení střídavým proudem s MEB platformou s výkonem od 7 do 11 kW. Máte-li doma wallbox, můžete elektromobil dobíjet každou noc s výkonem 11 kW. Rovněž u zaměstnavatele by mělo být možné elektromobil dobít a za jeden den tak pokrýt týdenní potřebu energie pro dojíždění do zaměstnání.

Pro rychlé nabíjení existuje v Evropě standard CCS (Combined Charging System - kombinovaný nabíjecí systém). Příslušný nabíjecí konektor obsahuje další kontakty pro rychlé nabíjení stejnosměrným proudem. Pomocí konektoru s označením "Combo-2" lze elektromobil nabíjet ze všech veřejných nabíjecích stanic se stejnosměrným proudem s nabíjecím výkonem 22 kW a více.

Jak rychle se nabíjí baterie Vašeho vozu.

Od zásuvky až k rychlonabíjecí stanici.

Platí jednoduché základní pravidlo: Čím vyšší je nabíjecí výkon, tím rychlejší je proces nabíjení. Doba nabíjení se však může výrazně lišit - v závislosti na stavu nabití baterie vozu. Proces nabíjení ovlivňují také okolní podmínky jako je teplota nebo teplota baterie ve vozidle. Pokud nabíjíte své ID. například ze síťové zásuvky 230 V můžete s nabíjecím výkonem 2,3 kW za hodinu přes noc pohodlně pokrýt každodenní potřeby. Při využití střídavého proudu budete rychleji nabíjet z wallboxu nebo z veřejné nabíjecí stanice se střídavým proudem.

Nejrychlejším způsobem nabíjení je využití nabíjecích stanic s vysokým výkonem (HPC - High-Power-Charging) s nabíjecím výkonem 100 kW nebo více. Obecně doporučujeme, abyste baterii nenabíjeli každý den na její plnou kapacitu. Šetříte tím baterii¹.

Správný postup při nabíjení krok za krokem:

Krok 1

Otevřete kryt připojovací zásuvky elektromobilu.

Krok 2

Nabíjecí kabel připojte k nabíjecí stanici nebo do zásuvky.

Krok 3

Nabíjecí kabel připojte k elektromobilu.

Krok 4

Přiložte nabíjecí kartu k nabíjecí stanici pro její ověření (v případě, že je proces ověření nutný).

Krok 5

Zamkněte elektromobil.

Krok 6

Nabíjení začíná.

1 Doba nabíjení baterie na její plnou kapacitu střídavým proudem (jednofázovým, dvoufázovým nebo třífázovým) závisí, podobně jako při nabíjení stejnosměrným proudem (aktuálně od 50 kW až více než 100 kW), na výkonu nabíjecí infrastruktury, ale zejména na aktuálním stavu nabití baterie a vnější teplotě. Pro optimalizaci životnosti baterie se obecně doporučuje nenabíjet ji vždy na plnou její kapacitu.