Menu
Zavřít

R
jako rychlost v krvi

R
jako rychlost v krvi

Patří tradičně k nejrychlejším a nejsilnějším vozům svého segmentu. Ačkoli se první Volkswagen s označením R objevil v roce 2002, jejich původ sahá až do začátku devadesátých let.

Za první model sportovní řady R je všeobecně považován Golf R32. Vůz vytvořený na základě 4. generace kompaktního bestselleru v roce 2002 je skutečně prvním "erkem", avšak sportovní Volkswageny mají trochu delší tradici. Dříve nesly výkonné verze modelů označení VR6. To se však přímo vztahovalo k použitému motoru, slavnému šestiválci VR6, který kombinoval konstrukci řadového i vidlicového motoru.

Rychlý průlet historií

VR6 je de facto vidlicový šestiválec, avšak díky malému úhlu rozevření řad válců (pouhých 15°) používá pro obě řady válců společnou hlavu a pro ovládání všech ventilů jsou potřeba pouze dva vačkové hřídele jako u řadového motoru. Ostatně označení VR pochází právě z německého názvosloví pro dané motory: V-motor a Reihenmotor. Nezvyklý šestiválec je mnohem kompaktnější, a tak bylo možné jej snáze zabudovat pod kapotu modelů původně konstruovaných pro čtyřválce. Motor VR6 si premiéru odbyl v roce 1991 v modelech Volkswagen Passat a Corrado, v roce 1992 se objevil pod kapotou tehdejšího Golfu 3. generace (a také spřízněného Venta). 

 

První Golf R

U prvního "erkového" vozu zůstal Volkswagen motoru VR6 věrný. V roce 2002 uvedený Golf R32 měl nejnovější evoluci vidlicovo-řadového šestiválce, ta se předtím objevila ještě v modelu Beetle RSi, v Golfu měl však motor mírně vyšší výkon. Auto to bylo výjimečné i z dalších důvodů. Šlo v té době o jasně nejsilnější sériový Golf, byl to první sériový vůz, který dostal dvouspojkovou převodovku DSG (alternativně byl k mání i se šestistupňovým manuálem). Pohon všech kol tohoto modelu zajišťoval tehdy inovativní systém Haldex. Právě tento Golf také proslavil modrou barvu, která se stala význačnou pro rychlé Volkswageny.

Golf R32 (MK4)

objem: 3,2 litru
výkon: 177 kW (241 koní)
zrychlení z 0 na 100: 6,4 s (u DSG)

Šestiválce i obří diesel

V roce 2005 přišel Golf páté generace a byl ještě silnější, po něm se však "erkové" kúry dočkaly i další modely. Tím prvním byl Passat generace B6 z roku 2007 - ten dostal pod kapotu šestiválec koncepce VR6, avšak tentokrát s objemem 3,6 litru. Stejný motor se navíc o trochu později objevil i pod kapotou čtyřdveřového kupé Passat R36, které bylo předchůdcem dnešního Arteonu. Passat R36 se mimochodem proslavil i ve službách české policie, právě tento vůz byl první "dálniční stíhačkou", kterou si dálniční policie u nás pořídila.

Passat R36

objem: 3,6 litru
výkon: 221 kW (300 koní)
zrychlení z 0 na 100: 5,6 s (u sedanu)

Nejsilnější Touareg

Ve stejném roce se písmeno R objevilo i v označení velkého SUV Touareg. Model měl premiéru na autosalonu v Sydney a nesl označení Touareg R50. Šlo o dnes doslova mytický vidlicový desetiválec, který se předtím proslavil v luxusním modelu Phaeton. Vyráběl se do roku 2010.

Touareg R50

objem: 5 litrů
výkon: 257 kW (349 koní)
zrychlení z 0 na 100: 6,7 s

Éra přeplňování

Po obřím TDI nastala éra downsizingu, která však neznamenala pokles výkonu. Na autosalonu ve Frankfurtu v září 2009 se představil Volkswagen Golf šesté generace v provedení R. Tentokrát už bez číselného "dovětku", který by udával objem motoru. Rychlý Golf se jednoduše jmenoval Golf R a měl takové hodnoty, kterými by šlo provokovat i mnohem dražší vozy.

Golf R (MK6)

objem: 2 litry
výkon: 199 kW (270 koní)
zrychlení z 0 na 100: 5,5 s (u DSG)

Golf s parametry supersportu

Nejikoničtější vůz erkových provedení přišel na trh i v sedmé generaci. Pod kapotou byl opět přeplňovaný dvoulitr řady EA888. Výkon někdejší říše supersportů dělá ze sedmého Golfu R doslova vlka v rouše beránčím: kromě třídveřového a pětidveřového provedení, ve kterých se doposud všechny Golfy R dodávaly, teď šlo tento nejrychlejší kompaktní Volkswagen pořídit i v provedení Variant, tedy jako kombi.

Golf R (MK7 facelift)

objem: 2 litry
výkon: 228 kW (310 koní) zrychlení z 0 na 100: 4,9 s 

Zamiloval si jeho zvuk, a tak si musel jedno erko pořídit.

Představujeme české eRkaře

Oldřich Fiala a jeho Golf R32

Oldřich Fiala je milovníkem značky Volkswagen, zejména modelu Golf. Vystřídal asi 7 kusů různých generací tohoto vozu, než mu učaroval Golf R32. "Do té doby jsem auta vybíral spíš rozumem, tohle byla jasná volba srdcem," usmívá se.

S manželkou projeli s Golfem Cabriolet 4. generace křížem krážem Albánii a sám už měl třeba Golfa 4. generace nebo sedmou generaci s motorem TDI. Myšlenka na to, pořídit si Golf R32 postavený na základě páté generace vozu, se Oldřichu Fialovi v hlavě uhnízdila v roce 2018. "Jeli jsme několika auty s partou přátel na výlet na sraz Wörthersee, jedním z vozů, kterými jsme cestu absolvovali, byl i Volkswagen Jetta VR6 mého kamaráda a já jsem se za těch 1 500 kilometrů zamiloval do zvuku motoru a od té doby věděl, že nutně potřebuju verunu (VR6)," popisuje Fiala, co ho k rychlému Golfu přivedlo. Kýžený vůz, tedy Golf R32 páté generace v ikonické perleťové barvě Deep Blue s trojími dveřmi, bez střešního okna a s manuální převodovkou (takové byly jeho požadavky) sehnal asi rok nato.

S čerstvým přírůstkem v garáži stihl jeden ze srazů VW klubu, pak se pustil do jeho úprav. "Tuning mám rád, ale vše dělám decentně a tak, aby šlo auto vrátit do původního stavu," říká Fiala s tím, že si tedy nechává veškeré původní díly, případně ty vysloužilé nahrazuje novými originálními. "Zatím mě baví úpravy, ale třeba mě to jednou přejde. Nebo až bude tenhle Golf o hodně starší, nebudou mít úpravy takový význam, tak ho vrátím do původního stavu," nastiňuje své plány. Teď má však jeho Golf R32 například speciální vzduchový podvozek, který umožňuje extrémní snížení světlé výšky. A také celonerezový výfukový systém, brzdy z Audi R8, v interiéru závodní sedadla Recaro Pole Position, čtyřbodové pásy, závodní volant, bezpečnostní rám, vně jsou nárazníky z verze pro americký trh. "Pokaždé když svůj R32 s motorem VR6 nastartuji, naběhne mi husí kůže," říká Fiala. S autem zatím najel jen asi 5 000 kilometrů. "Jako řidič kamionu s ním jezdím opravdu jen svátečně a těším se, až s ním vyrazím na nějaké ty srazy, kterých momentálně moc není," plánuje majitel. "Těším se třeba na Golf meeting Podroužek. Je to skvělá akce se skvělou komunitou lidí, pro které je značka VW životním stylem," usmívá se Fiala. 

Petr Čacký a jeho T-Roc R

Nájemce čerpací stanice Petr Čacký je skutečným automobilovým nadšencem. "K motorům mě táta přivedl už někdy ve čtyřech letech," vzpomíná Petr na původ své lásky k rychlým autům. Ve spojení s otcem pak tato láska přerostla až v závodní nadšení.

"Jezdili jsme spolu po různých závodech, až jsme se dopracovali k Mistrovství České republiky v závodech do vrchu," vypráví dnes 52letý bývalý závodník. Závodění pro něj vždy zůstalo zábavou a vášní, na profesionální kariéru nepomýšlel, ale výsledky měl: "V jedné sezoně jsem skončil ve své třídě na celkovém pátém místě, dodnes pak držím rekord v nejmenším rozdílu mezi prvním a třetím v cíli. Bylo to v Brně a má hodnotu tři setiny sekundy. A nikdy jsem své závodní náčiní nerozbil," usmívá se.

Závodní přilbu si už zhruba 25 let Petr nenasazuje. To však neznamená, že by na rychlá auta zanevřel. Naopak, momentálně "krotí" Volkswagen T-Roc R. "Je to můj druhý Volkswagen, předtím jsem měl Golf 1.4 TSI se 150 koňmi, ale poohlížel jsem se po něčem silnějším. Pokukoval jsem po Golfu R, ale když byl představen T-Roc R, okamžitě jsem se do něj zamiloval," komentuje svou volbu.

Kvůli jeho tmavě šedému T-Rocu R s 19" koly Pretoria a příplatkovým výfukem Akrapovič (podle Petra skvělá volba) dokonce importér upravoval konfigurátor. "Interiér, který jsem si vybral, šlo kombinovat pouze se střešními nosiči, ty jsem ale nechtěl," vzpomíná Petr na svou průkopnickou roli. Byl totiž teprve druhým zákazníkem, který si T-Roc R objednával. Od března 2020, kdy auto  v Autotrend Liberec obdržel, s ním najezdil už asi 25 000 kilometrů. "Je to zábavná motokára, která mi na tváři vždy vyloudí úsměv," komentuje své auto. A přiznává, že s ním občas jezdí rychle. "Bodový rejstřík mám ale čistý," říká. A přemýšlí, že by T-Roc R naplno prohnal při některém z amatérských podniků závodů do vrchu. "Okruhy mě nelákají, rád si užívám úzkou zakroucenou silnici. Určitě přijde příležitost, rád bych se svezl třeba jako předjezdec," nastiňuje Petr Čacký své plány. 

Jezdil závody do vrchu. Teď si užívá T-Roc R.

Jejda!
Zdá se, že váš prohlížeč není aktuální. Možná náš web nefunguje optimálně. Většina prohlížečů (ale ne MS Internet Explorer 11 a starší) stále funguje dobře.

Doporučujeme aktualizovat webový prohlížeč!
Nejnovější verze může zajistit dobrý zážitek kdekoli na internetu.

Děkuji za vaši návštěvu a bavte se,
Váš tým Volkswagen
TOP CENTRUM car Hodonín Created with Sketch.
TOP CENTRUM car Hodonín Created with Sketch.