Mistři světa na čtvrtou – Volkswagen slaví ve Velké Británii 12. titul mistra světa v rallye během 4 let

2016-10-31

Volkswagen dopsal v Rallye Velká Británie pomyslnou tečku nad "i"ve slově mistři a ziskem dvanáctého titulu během čtyř let (po čtyřech titulech v hodnoceních jezdců, spolujezdců a konstruktérů) završil vynikající výsledky letošní sezony v mistrovství světa v rallye (FIA WRC). Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) zvítězili s vozem Polo R WRC ve dvanáctém z třinácti podniků. Tým Volkswagen již tak nemůže nikdo připravit o vedení v mistrovství světa mezi konstruktéry.

K bouřlivě oslavovanému zisku čtvrtého titulu v hodnocení konstruktérů od roku 2013 přispěla posádka Ogier/Ingrassia již šestým vítězstvím v letošní sezoně a čtvrtým triumfem v řadě, zatímco posádky Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) a Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N) slavily dosud po jednom vítězství v sezoně. Volkswagen je po Citroënu teprve druhou značkou v historii mistrovství světa v rallye, která získala čtyřikrát v řadě veškeré tituly.

"Pro Volkswagen je to skvělý úspěch," radoval se Dr. Frank Welsch, člen představenstva značky Volkswagen, odpovědný za vývoj, který ve Walesu osobně převzal trofej pro vítěze v hodnocení konstruktérů. "Polo R WRC a tým Volkswagen Motorsport se zapsaly do historie motoristického sportu ziskem čtvrtého titulu v řadě. Tyto úspěchy byly vzhledem k silné konkurenci možné pouze na základě soustředěného týmového výkonu. Každý k nim přispěl odevzdáním maxima v rámci svých možností. Gratuluji a děkuji celému týmu."

Týmový duch byl počtvrté v řadě s předstihem odměněn titulem v hodnocení konstruktérů

Osmi vítězstvími ve dvanácti soutěžích korunoval Volkswagen nejen úspěšnou letošní sezonu, ale také sérii čtyř mimořádných let. Polo R WRC je s 42 vítězstvími v 51 soutěžích od své premiéry na Rallye Monte Carlo 2013 nejúspěšnějším modelem v historii mistrovství světa v rallye. Celkem má World Rally Car z Wolfsburgu na svém kontě 85 umístění na stupních vítězů. Za tím stojí mimořádné výkony celého týmu, ať už v místech konání jednotlivých soutěží, v centrále Motorsport GmbH v Hannoveru, nebo ve spolupráci s technickým vývojem ve Wolfsburgu.

Styl posádky Ogier/Ingrassia: dvanáct oslav titulů na nejvyšším místě na stupních vítězů

Ve znamení čtyřky: Sébastien Ogier a Julien Ingrassia slavili vítězství v Rallye Velká Británie po letech 2013, 2014 a 2015 také v roce 2016. Poprvé ve své úspěšné kariéře tak zvítězili čtyřikrát v řadě ve stejném podniku mistrovství světa v rallye. Staronoví mistři světa* tím zajistili značce Volkswagen čtvrtý titul v hodnocení konstruktérů. Rovněž Volkswagen slavil počtvrté titul jako vítěz na stupních vítězů - a počtvrté s posádkou Ogier/Ingrassia. V roce 2013 bylo o titulu Volkswagenu v hodnocení konstruktérů rozhodnuto i díky vítězství posádky Ogier/Ingrassia v Rallye Španělsko, v letech 2014 a 2015 pojistilo titul vždy vítězství posádky Ogier/Ingrassia v Austrálii. Vítězství v Rallye Velká Británie bylo navíc po triumfech v Německu, Francii a Španělsku čtvrtým v řadě pro Ogiera, Ingrassiu a Volkswagen.

Mlha, déšť, břečka a bláto - výzvy, které přinesla Rallye Velká Británie

Rallye Velká Británie ve Walesu se letos konala o dva týdny dřív, než je obvyklé, a nabídla známé i nečekané podmínky. Do první kategorie spadá ranní mlha a břečkovité až blátivé šotolinové cesty. Neobvyklým jevem bylo málo deště, částečně slunečno a teploty nad hranicí 10 °C. Podmínky na celkem 22 rychlostních zkouškách byly extrémně kluzké a náročné, jak je pro Wales typické. Ogier/Ingrassia se ujali od první rychlostní zkoušky vedení a využili přitom drobné výhody na startu, protože vedoucí posádka průběžného pořadí mistrovství světa vyjížděla na trať jako první. Vítězství jim však darováno nebylo. Největším konkurentem se stala posádka Ott Tänak/Raigo Mōlder (EST/EST, M-Sport-Ford). V souboji soutěžních pneumatik Michelin, které používá Volkswagen, s pneumatikami D-Mack tak znovu zvítězil Michelin. Francouzská značka Michelin tím oslavila již své 301. vítězství v mistrovství světa v rallye.

Posádky Mikkelsen/Jæger a Latvala/Anttila se usilovně snažily dohnat časové ztráty

Naproti tomu posádky Andreas Mikkelsen/Anders Jæger a Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila  nabraly v pátek výrazné časové ztráty kvůli poškozeným hnacím hřídelům. Analýza inženýrů značky Volkswagen vedla ještě téhož večera k řešení: příčinou bylo nové těsnění, které bylo při testovacích jízdách před rallye úspěšně vyzkoušeno, avšak ve speciálních podmínkách ve Walesu nefungovalo. Ve zbývajících 16 rychlostních zkouškách prokázalo Polo R WRC svou obvyklou spolehlivost a posádky Mikkelsen/Jæger a Latvala/Anttila předvedly své obvyklé silné výkony. Latvala/Anttila stáhli více než minutovou ztrátu na své bezprostřední konkurenty a následně je předstihli, přičemž šestým místem v hodnocení konstruktérů zajistili značce Volkswagen mistrovský titul.

Bilance 50. Powerstage s vozem Polo R WRC - dva body pro Mikkelsena

V Rallye Velká Británie absolvoval Volkswagen s vozem Polo R WRC celkem 50. Powerstage. Andreas Mikkelsen a Anders Jæger si druhým místem v závěrečné rychlostní zkoušce soutěže zajistili dva bonusové body. Byl to 91. případ, kdy posádka týmu Volkswagen získala bonusové body do hodnocení jezdců a spolujezdců. Z toho 38krát zajel tým z Wolfsburgu dokonce nejrychlejší čas. Volkswagen si tak od roku 2013 připsal na své konto 194 bodů, což je ekvivalentem téměř osmi vítězství.

#ShowDownUnder - čtyři posádky budou v Austrálii bojovat o titul "vicemistra" v hodnocení jezdců

Mistrovství světa v rallye (FIA WRC) čeká ve finálovém podniku v Austrálii napínavý závěr. U "protinožců" (17. až 20. listopadu) budou mít ještě čtyři dvojice jezdců a spolujezdců šanci obsadit druhé místo v celkovém hodnocení, mezi nimi i posádka Volkswagenu Andreas Mikkelsen/Anders Jæger. Norové jsou po Rallye Velká Británie v mistrovství světa třetí se ztrátou 14 bodů na druhou posádku Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (Hyundai). V jedné soutěži mistrovství světa v rallye lze získat maximálně 28 bodů.

Hlasy po 3. dni Rallye Velká Británie:

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
"Toto vítězství je fantastické. Mám z něj o to větší radost, že našemu velkolepému týmu přineslo titul v hodnocení konstruktérů. Byla to tvrdá práce udržet až do cíle náskok v extrémně kluzkých podmínkách, které panovaly zde ve Walesu. Ott Tänak vyvíjel velký tlak, takže jsme s Julienem museli jet po celý víkend na limitu. Ale dokázali jsme to. Při ohledu zpátky jsme v uplynulých čtyřech letech ušli všichni společně neuvěřitelný kus cesty. Taková úspěšná série je bezpochyby něčím výjimečným - především v motoristickém sportu, kde hraje roli tolik různých faktorů. A jsem velmi šťastný, že jsem se tehdy, kdy ještě nikdo nevěděl, kam toto dobrodružství ve WRC povede, rozhodl pro Volkswagen."

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
"Posuzováno samostatně splnili jsme dnes náš úkol dne, dostali se před Østberga a soutěž dokončili na celkovém sedmém místě. Celkově jsme si však samozřejmě kladli pro tento víkend vyšší cíle a s umístěním nejsme spokojeni. Na druhé straně přineslo vítězství našeho týmového kolegy Sébastiena Ogiera týmu Volkswagen čtvrtý titul v hodnocení konstruktérů v řadě. To je samozřejmě velkolepý úspěch pro celý tým tady na rallye i v centrále v Hannoveru. V posledním podniku v Austrálii přesto ještě jednou zaútočíme, abychom pro sebe dosáhli trochu pozitivnější individuální bilance v této sezoně."

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
"Mám velkou radost, že jsme se s naším týmem Volkswagen opět společně stali mistry světa v hodnocení konstruktérů. To je absolutně zasloužené a jsem rád, že jsme k tomu mohli svou troškou přispět. Osobně jsem však z výsledku v Rallye Velká Británie samozřejmě celkově zklamán. Chtěli jsme zde bojovat o druhé místo v mistrovství s Thierrym Neuvillem, k tomu však žel nedošlo. V pátek se poškodil hnací hřídel, a tím jsme ztratili mnoho minut. Je to skutečně škoda, ale takový je motoristický sport, to se může stát. Proto jsme se maximálně soustředili na Powerstage a dali do ní skutečně všechno. Více než dva body to nepřineslo. Budeme tedy muset v Austrálii vynaložit maximální úsilí, abychom dále bojovali o druhé místo v mistrovství světa. Přesně to máme v plánu."

Sven Smeets, ředitel týmu Volkswagen Motorsport
"Mistrovský výkon Sébastiena Ogiera a Juliena Ingrassii a velkolepý den pro Volkswagen. Slavit počtvrté v řadě všechny tři tituly v mistrovství světa v rallye rozhodně není samozřejmostí a na dosažení tak velkého úspěchu musel celý tým vynaložit obrovské množství práce. Na všechny členy týmu jsem extrémně hrdý. Jezdci, spolujezdci, inženýři, mechanici, logistici, komunikace a marketing, lékařské oddělení a cateringový tým, meteorologický tým, správa i management týmu - ti všichni mají na tomto úspěchu rozhodující podíl. Jejich vášeň, s níž pracují pro Volkswagen, a jejich týmový duch nemají konkurenci."

A pak tu byl ještě…

…"Bertie the Beetle". Bob Beales, Mark Murphy, Mark Walters a spol. nasadili v národní rallye, která se konala ve stejné době jako dvanáctý podnik mistrovství světa ve Velké Británii, 58 let starý klasický vůz Volkswagen. V sobotu večer však měl "Bertie", jak je tento Brouk svým týmem láskyplně nazýván, malý technický problém. Praskl mu kulový čep spojovací tyče řízení. Volkswagen Motorsport sice neměl pro "Team Colorado" vhodný náhradní díl, rádi jim však pomohli svými technickými znalostmi Gerad Jan de Jongh a Richard Browne, inženýři Sébastiena Ogiera a Andrease Mikkelsena, včetně vhodného nářadí. "Bertie" se tak mohl v neděli opět postavit na start Rallye Velká Británie.

 

 

 

Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), historická tabulka vícenásobných mistrů světa v hodnocení konstruktérů

Lancia, deset titulů mistra světa (1974-1976, 1983, 1987-1992)
Citroën, osm titulů mistra světa (2003-1976, 1983, 1987-1992)
Peugeot, pět titulů mistra světa (1985, 1986, 2000-2002)
Volkswagen, čtyři tituly mistra světa* (2013-2016)
Fiat, tři tituly mistra světa (1977, 1978, 1980)
Ford, tři tituly mistra světa (1979, 2006, 2007)
Subaru, tři tituly mistra světa (1995-1997)
Toyota, tři tituly mistra světa (1993, 1994, 1999)
Audi, dva tituly mistra světa (1982, 1984)

* S výhradou potvrzení federací FIA.


Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Velká Británie - konečné výsledky*

01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen, 3:14.30,2 h
02. Ott Tänak/Raigo Mōlder (EST/EST), Ford, + 10,2 s
03. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai, + 1.35,4 min
04. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai, + 1.54,9 min
05. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroen, + 2.35,2 min
06. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai, + 4.02,6 min
07. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen, + 4.28,3 min
08. Mads Østberg/Ola Fløene (N/N), Ford, + 4.38,3 min
09. Stéphane Lefebvre/Gilles de Turckheim (F/F), Citroen, + 7.12,2 min
10. Eric Camilli/Benjamin Veillas (F/F), Ford, + 8.19,3 min

12. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N), Volkswagen, + 9.44,0 min

 

Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Velká Británie - výsledky Powerstage

01. Ott Tänak/Raigo Mōlder (EST/EST), Ford 5.19,0 min
02. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N), Volkswagen + 1,4 s
03. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 4,5 s


Průběžné pořadí mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship)*

Hodnocení jezdců
1. Sébastien Ogier, 247 bodů; 2. Thierry Neuville, 143; 3. Andreas Mikkelsen, 129; 4. Hayden Paddon, 126; 5. Dani Sordo, 119; 6. Jari-Matti Latvala, 110; 7. Mads Østberg, 94; 8. Ott Tänak, 82; 9. Kris Meeke, 64; 10. Craig Breen, 36

Hodnocení spolujezdců
1. Julien Ingrassia, 247 bodů; 2. Nicolas Gilsoul, 143; 3. Anders Jæger, 129; 4. John Kennard, 126; 5. Marc Martí, 119; 6. Miikka Anttila, 110; 7. Ola Fløene, 94; 8. Raigo Mõlder, 80; 9. Paul Nagle, 64; 10. Scott Martin, 36

Hodnocení konstruktérů
1. Volkswagen Motorsport, 355 bodů; 2. Hyundai Motorsport, 285; 3. M-Sport, 154; 4. Volkswagen Motorsport II, 138; 5. Hyundai Motorsport N, 136; 6. DMACK, 92; 7. Jipocar Czech National Team, 18; 8. Yazeed Racing, 4

* Předběžné

Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.
Souhlasím