„e-smartConnect“: Volkswagen vyvíjí automatizovaný systém rychlého nabíjení pro novou generaci elektromobilů

2015-07-15

Volkswagen AG opět upevňuje své vedoucí postavení v oblasti elektrické a automatizované jízdy - a svou pozornost zaměřuje na novou generaci elektromobilů. Zvýšení hustoty energie a kapacity akumulátorů umožní v dohledné době realizovat dojezd více než 500 km. Bude to krok k "plnohodnotné elektrifikaci" individuální dopravy s velkými počty prodaných vozů. Inženýři z Wolfsburgu zároveň pracují na automatizovaném systému nabíjení stejnosměrným proudem (DC). Na automatických nabíjecích stanicích "e-smartConnect" bude díky tomu nabíjení výše uvedených elektromobilů mnohem kratší, efektivnější a komfortnější.

Nová generace elektromobilů bude disponovat akumulátory s vysokou kapacitou. Pro rychlé nabíjení těchto zásobníků energie jsou nezbytné velmi vysoké nabíjecí výkony 80 až více než 150 kW. Toho lze dosáhnout s technikou rychlého nabíjení stejnosměrným proudem, předpokladem jsou však kabely s velkým průměrem. Vzhledem k jejich hmotnosti a neohebnosti je manipulace s nimi obtížná. Cílem vývoje systému e-smartConnect je proto automatické zapojení rychlonabíjecího konektoru DC do zásuvky vozidla. V kombinaci s automatizovaným parkováním je tak zaručena minimální časová náročnost a nejvyšší míra komfortu a bezpečnosti ovládání.

Připojení rychlonabíjecího konektoru k vozidlu je realizováno prostřednictvím kabelu, který vyžaduje minimální ovládací síly, a lehkého robota Kuka "LBR iiwa". Robot zasune vidlici do zásuvky precizně a citlivě díky sedmi osám pohybu a integrovaným senzorům točivého momentu.

Automatizované parkování: na milimetr přesně

Automatizovaný proces rychlonabíjení začíná komunikací mezi vozidlem a nabíjecí stanicí. Elektromobil předá nabíjecí stanici své identifikační údaje, opačným směrem jsou přeneseny údaje o cílové poloze pro automatické parkování. Pro dosažení nezbytné přesnosti zaparkování vozu - nabíjecí zásuvka vozidla se musí nacházet v cílové oblasti o rozměru 20 x 20 centimetrů - tak lze kromě příslušných zařízení okolní infrastruktury používat také asistenční systémy vozidla. Kamera na podávacím rameni robota určuje navíc polohu nabíjecí zásuvky s přesností na jeden milimetr. Následně robot uchopí konektor DC ve stojanu a zapojí jej do nabíjecí zásuvky. Poté se automaticky posune dál, aby obsloužil další elektromobily.

e-smartConnect zajišťuje bezpečnou spolupráci mezi člověkem a robotem

Po ukončení nabíjecího procesu obdrží robot povel k odpojení konektoru DC. Po jeho vysunutí ze zásuvky vůz automaticky opustí parkovací místo a uvolní nabíjecí stanoviště pro další vozidlo, aby bylo zajištěno optimální vytížení rychlonabíjecí stanice.

Systém je předurčen pro použití ve veřejném prostoru, protože technologie e-smartConnect dokáže celý proces monitorovat a vyloučit jakýkoli nebezpečný kontakt mezi robotem a člověkem. Tím je umožněna spolupráce mezi člověkem a robotem bez nutnosti dodatečných bezpečnostních bariér.

Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.
Souhlasím